Home / archiefcentraal / auto importeren fiscale beren op de autoweg

auto importeren fiscale beren op de autoweg

Je hoort het tegenwoordig vaak om je heen. Buren, familie of kennissen die een auto hebben geïmporteerd en je stimuleren om dit ook te doen. Maar gaat dit allemaal wel zo gemakkelijk?

Voor de fiscale gevolgen is het allereerst van belang of de auto als ‘nieuw’ valt aan te merken. In fiscale zin is de auto nieuw als deze minder dan zes maanden is gebruikt of niet minder dan 6.000 kilometer heeft gereden. In de rechtspraak is dit aantal kilometers al aan de kaak gesteld, mits de auto gebruikssporen heeft (krasjes dus welkom!) of deze in het buitenland al eerder te naam is gesteld. Volgens de rechter is in de laatste situatie het aantal met de auto gereden kilometers of de aanwezigheid van gebruikssporen niet relevant.

Bij import van een auto is sprake van heffing van omzetbelasting, bpm en motorrijtuigenbelasting. Voor de omzetbelasting geldt dat deze is verschuldigd (21%) wanneer de auto nieuw is en deze uit een EU-land afkomstig is. Bent u ondernemer voor de omzetbelasting en rekent u de auto tot uw ondernemingsvermogen, dan kunt u deze btw als voorbelasting verrekenen. Importeert een particulier deze auto, dan kan deze de verschuldigde btw afdragen via een bpm-aangiftepunt.

Wordt een auto geïmporteerd uit een land buiten de EU, dan is sprake van invoer en komt de douane in beeld. Er is dan zowel omzetbelasting als invoerrechten verschuldigd. Voor de bpm geldt het volgende: Is er sprake van een nieuwe auto, dan wordt de reguliere bpm-tabel toegepast op de Nederlandse cataloguswaarde van de auto. Betreft het echter geen nieuwe auto, dan kan worden gekozen voor een taxatie van de waarde door een erkend autotaxateur of voor de Nederlandse cataloguswaarde verminderd met afschrijving. Ook wordt in de praktijk wel gebruik gemaakt van Nederlandse inkoopwaardes, bijvoorbeeld op basis van Autotelex. Dit kan overigens wel tot discussie met de Belastingdienst leiden.

Het laten taxeren van de auto door een erkend autotaxateur kan overigens gunstig zijn bij een schadeauto.

Voor diegene die in het buitenland woont en naar Nederland verhuist, heeft het meenemen van de auto overigens geen fiscale gevolgen. Onder bepaalde voorwaarden kan gebruik worden gemaakt van de verhuisboedelvrijstelling en is geen bpm verschuldigd. Eén van de voorwaarden is dat de auto voor de verhuizing minimaal zes maanden in bezit en gebruik is geweest en de eigenaar voor de verhuizing minimaal twaalf maanden in het buitenland woonachtig is geweest. Het gaat hier dan om de fiscale woonplaats die wordt beoordeeld aan de hand van feiten en omstandigheden.

Tot slot nog een opmerking over de privé-bijtelling van de auto van de zaak. Deze bijtelling (of onttrekking) wordt niet berekend over de importwaarde maar over de originele cataloguswaarde in het jaar van de eerste tenaamstelling van de auto. Bij gerenommeerde automerken kan dit dus aardig in de papieren lopen.

Al met al is het importeren van een auto geen sinecure en moeten de fiscale beren op de autoweg niet worden onderschat. LENS accountants kan als fiscale verkeersregelaar u hierbij terzijde staan!

Drs. Edwin de Witte

LENS accountants

Lees ook

‘Hoe dan ook, die 550 kilometer komt op de teller’

André Katoele uit Heino en John Koolhof uit Raalte fietsen alternatieve Roparun HEINO/RAALTE – De …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.