Home / archiefcentraal / d66 overijssel wil intercity door salland

d66 overijssel wil intercity door salland

Ingenieursbureau Mobycon heeft, in opdracht van D66 Overijssel, onderzocht of het rendabel is om een Intercity te laten rijden van Zwolle naar Almelo. “Een Intercity op dit traject heeft veel maatschappelijke voordelen, maar kost meer dan het oplevert. Een Intercity die alleen in de spits rijdt levert echter wel positieve exploitatiekosten op”, zegt de Statenfractie. D66 Overijssel pleit daarom voor een volwaardige spoorlijn tussen Zwolle en Almelo en wil dat het traject zo snel mogelijk geëlektrificeerd wordt omdat dit veel geld bespaart.

D66 wil vanwege maatschappelijke voordelen al geruime tijd voor een volwaardige treinverbinding van Zwolle via Almelo naar Duitsland. “Op deze manier worden de twee Overijsselse economische kernregio’s Twente en Zwolle-Kampen beter met elkaar verbonden. Een Intercityverbinding van Enschede naar Zwolle biedt de mogelijkheid de trein op de Hanzelijn door te laten rijden naar Amsterdam. Dat levert een tijdwinst op van bijna een kwartier. Een dubbel spoor maakt het ook mogelijk om de internationale trein van Amsterdam naar Berlijn via Zwolle te laten rijden. Dat levert nog meer tijdwinst op. Het enkelbaans traject wordt nu bereden door stoptreinen met dieselmotoren van de NS. Daarom heeft ingenieursbureau Mobycon in opdracht van D66 bekeken wat de mogelijkheden zijn voor het verbeteren van de spoorlijn”, laat de partij weten op haar website.

De investering in dubbelspoor en een Intercitydienst verdient zich volgens Mobycon niet terug, maar bij een spits-Intercity zijn de exploitatiekosten positief. Verder kwam uit het rapport naar voren dat elektrificatie zo snel mogelijk uitgevoerd dient te worden. Het aanleggen van een bovenleiding kost eenmalig 49 miljoen euro, maar levert een besparing van 8 miljoen euro per jaar op. “Elektrificatie zorgt daarbij voor kortere reistijden, minder uitlaatgassen en minder geluid en trillingen. Daarnaast zijn elektrische treinstellen goedkoper in aanschaf en onderhoud en kan de NS daardoor voor hetzelfde geld meer zitplaatsen voor de reiziger creëren.”

“D66 kiest voor een volwaardige spoorverbinding tussen Zwolle en Almelo omdat dit een investering is in de reiziger en het milieu. De provincie zou een dief van de eigen portemonnee zijn als ze niet snel overgaan tot elektrificatie van deze spoorlijn”, zegt fractievoorzitter Aart Karssen. D66 gaat zich de komende tijd inspannen voor een volwaardige spoorlijn tussen Zwolle en Almelo met (spits)-Intercity.

Lees ook

Preventieve bestrijding eikenprocessierups van start

ZWOLLE – De provincie Overijssel is gestart met de preventieve bestrijding van de eikenprocessierups langs …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.