Home / archiefcentraal / d66 over vvd en cda verkiezingsretoriek

d66 over vvd en cda verkiezingsretoriek

“In het najaar van 2013 benaderde het Raalter College van B&W de fractie van D66 in Provinciale Staten van Overijssel. Dat deden ze via Bert Terlouw die naast lijsttrekker van D66 Raalte ook technisch voorzitter van de Statenfractie D66 Overijssel is. Raalte verzocht D66 een snelle en noodzakelijke bemiddelende rol te spelen in Provinciale Staten. Er was een acuut probleem ontstaan rond de financiering van de zogenaamde spoorse doorsnijding, de verbindingstunnel tussen Raalte-Noord en het centrum,” schrijft D66. “Het probleem had een directe relatie met de N35 en er stonden vele miljoenen Raalter euro’s op het spel. De rol van D66 als bemiddelaar was volgens de gemeente dringend nodig om een zaak te redden die niet door het CDA noch door de VVD in Provinciale Staten geregeld konden worden. Dit is des te frappanter omdat de VVD en het CDA samen de coalitie in Overijssel vormen en hier samen dus niet uit konden komen.”

“De VVD-statenfractie was overigens fel tegen opneming van de verbinding in Raalte binnen het knelpuntenoverzicht van de N35 welke als eerste aangepakt moeten worden. Voor Raalte en is het van groot belang dat deze verbinding opgenomen wordt en blijft in deze knelpuntenlijst. De bemiddelingsrol van D66 heeft uiteindelijk opgeleverd dat de Staten besloten dat de verbinding tussen Raalte-Noord en het centrum definitief opgenomen werd in de knelpuntenlijst van de N35,” aldus D66. “Hierdoor was de angel voor de gemeente Raalte eruit en zijn de kansen op een goede afloop voor Raalte vergroot.”

Het zou volgens Terlouw van D66 Raalte daarom zowel de VVD Raalte als het CDA Raalte sieren om niet in verkiezingstijd alle krediet naar zichzelf te trekken wanneer een andere partij de gloeiend hete provinciale kolen voor hen uit het vuur heeft moeten halen. Zonder D66 in Raalte en de Staten van Overijssel zou, dankzij het CDA en de VVD, de verbinding tussen Raalte Noord en Centrum namelijk mislukt zijn, stelt Terlouw.

Volgens D66 Raalte zit de verdiepte rechtdoor variant van de N35 bij Raalte er overigens ook niet meer in. “Er zijn onvoldoende financiële mogelijkheden vanuit het Rijk en de Provincie beschikbaar. De Statenfractie van het CDA blijft ondanks dat pleiten voor een N35 vierbaansweg van 100 km/u. Volgens D66 Raalte lijkt het er daardoor op dat het CDA in Overijssel akkoord gaat met een snelweg op maaiveldhoogte dwars door het dorp Raalte. Wie zwijgt stemt toe, dus gaat D66 Raalte er vanuit dat het CDA in Raalte het daar ook mee eens is.”

Lees ook

Vroeger in Salland: De onthulling van het oorlogsmonument

Het Weekblad voor Salland presenteert in samenwerking met de Historische Vereniging Raalte en omstreken de …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.