Home / archiefcentraal / weg met verkeersborden dat is een stuk veiliger

weg met verkeersborden dat is een stuk veiliger

Opinie – De VVD wil dat er minder verkeersborden komen in Deventer. Wie een overbodig verkeersbord tegenkomt, mag een foto inleveren op de site van de VVD. Wij doen mee, wie overbodige verkeersborden tegenkomt in een van onze regio’s: stuur ze op.

We hebben recent staan kijken op een kruispunt Zwolle-Ommen-Nieuwleusen-Dalfsen. We telden in de gauwigheid zo’n honderd aanduidingen. Bijvoorbeeld wie voorrang heeft via borden, haaientanden, op autoweg en fietspad en met verkeerslichten. Alleen voor die aanduidingen was het kruispunt zo al 25 aanduidingen verder. Gelukkig maar dat de weggebruiker al lang weet wie er voorrang heeft, zodat hij tijd heeft te kijken welke bedrijven aan welke weg zitten en welke afslag hij moet nemen voor welke plaats.

In Raalte hebben we al geregeld een levensgevaarlijke tijdssignalering aangegeven waar de wegbeheerder pas iets mee gaat doen als er een dode valt, maar dan kan hij niet meer zeggen ‘we wisten het niet’.

Neem de proef op de som: rij van Nijverdal naar Hellendoorn en tel de borden langs het parcours. Wedden dat je je rot schrikt?

In Heino kennen we een verkeersbord dat verwijst naar de snelweg naar Raalte en Almelo. Die snelweg is er niet (en zal er ook wel nooit komen), maar dat weet niemand, want het bord wijst de verkeerde kant op.

En toch gaat het de VVD niet lukken minder verkeersborden te krijgen. Die partij is er zelf schuld aan dat we langs de snelwegen van ons land nu een zee aan verkeersborden hebben die aangeven hoe hard je mag. Geen hond die dat nu nog snapt en de aanstichter Aptroot (toen Tweede Kamer) wil de media niet meer te woord te staan omdat hij nu als burgemeester niet meer met zijn stupide daad geconfronteerd wil worden. Maar de onderbuik is wel gemasseerd: van de VVD mogen we 130. De bekeuringen die die anderhalve minuut winst opleveren: dat is pas onderbuik!

In Raalte wilde de VVD trouwens ook een proef met minder verkeersborden. In Lierderholthuis. Nooit meer iets van teruggehoord.

Verkeersborden zijn er al lang niet meer om de weg veiliger te maken. Ze zijn er om de staat in te dekken tegen schadeclaims. Als de verkeersborden waterdicht zeggen hoe het moet, kan een advocaat nooit iets claimen. Om precies diezelfde reden is ons land vergeven van regels. Alles is dichtgetimmerd: “Nee, je krijgt die ambtenaar niet aan de telefoon omdat het protocol is dat je alleen je vraag maar via mail mag stellen.” “Maar die wordt niet beantwoord…” “Tja, het blijft protocol!”

Er zijn onderzoeken die aantonen dat het weghalen van alle borden het veiligst is. Want dan schakelen mensen over op hun eigen verantwoordelijkheid. Maar ja, dat moet je wel durven: mensen verantwoordelijkheid geven. De héle verantwoordelijkheid. Dus álle borden weg. Niet een paar. Want een paar, dat is half werk. En dan heb je ook weer aanvullende borden nodig en ben je snel weer net zo ver als eerst.

Geef de verantwoordelijkheid op de weg maar terug aan de weggebruiker, dan gaat dat helemaal goed komen.

logo Een mening over dit onderwerp? We nodigen je uit te reageren

Lees ook

Carolien Jonkman: Ome Jan

Mijn ome Jan is overleden. Hij was mijn peetoom. Toen hij ziek werd, is aan …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.