gezond en natuurlijk neem tijd voor ontbijt

Ontbijten is voor mij nog steeds de beste manier om de dag te beginnen. Het overslaan van het ontbijt is in mijn praktijk zeker geen onbekend verschijnsel. Volgens onderzoeker Dr. Lentjes, ontbijt slechts tweederde van de Nederlandse scholieren ouder dan zestien dagelijks. Onder volwassenen is het al niet veel beter is mijn eigen vaststelling. Dit blijkt ook uit een recent Brits onderzoek. Weinig tijd en “gewoon” geen trek zijn de vaakst genoemde redenen om niet te ontbijten. Sommigen ontbijten niet omdat ze willen afslanken, een andere groep ontbijt juist om af te willen slanken. Is het nu echt goed om je ontbijt over te slaan?

Er zijn maar weinig grote studies gedaan naar de zin of onzin van ontbijten en opmerkelijk spreken ze elkaar soms volledig tegen. Een onderzoek van veertien grote studies over ontbijten met graanproducten liet zien dat mensen, die regelmatig ontbijten met graanproducten, een lagere Body Mass Index ( BMI) hebben dan diegenen die helemaal niet ontbijten. Meer recente onderzoekers claimen dat het wel eens gezonder zou kunnen zijn om het ontbijt helemaal over te slaan. Wie heeft er nu gelijk?

Ook in de laatste voedingsseminars, welke ik volgde was het weer raak. Experts uit verschillende hoeken, die elkaar volledig tegenspraken. Ik heb eens even verder gezocht en ontdekte ook dat de insulinegevoeligheid van ontbijtgebruikers beter is. Met andere woorden: de kans op diabetes type II is minder in deze groep. Verbeterde insulinegevoeligheid betekent ook een minder tussendoor hongergevoel. Ook kwam ik in een studie betere cholesterolwaarden tegen bij de groep ontbijtgebruikers. Sommige ontbijtgebruikers zeggen dat het hen energie geeft en helpt om goed wakker te worden. Het kan dus kloppen dat een goed ontbijt de beste manier is om de dag te beginnen, zoals ook het Voedingscentrum stelt. In dit geval ben ik het misschien een keer met ze eens.

Andere positieve effecten die ik tegenkwam in studies waren: een betere algemene gezondheid, minder vatbaarheid voor virussen, lagere waarden van het stresshormoon cortisol, een betere stemming en zelfs beter psychologisch welzijn. Er zijn ook veel studies te vinden die het ontbijt in verband brengen met betere leerprestaties en mentale vaardigheid bij kinderen en volwassenen. Een andere studie laat zien dat mensen die ontbijten ordelijker en zorgvuldiger zijn, meer zelfdiscipline hebben en plichtsgetrouwer handelen.

Iedereen moet uiteindelijk zelf maar bepalen wat beter is voor hem of haar. Ik houd er persoonlijk van om dagelijks heerlijk te ontbijten met mijn krantje bij de hand. Een lekker ontspannen ritueel om mijn accu weer heerlijk op te laden voor de komende werkdag.

info@matera.nl