In de column Umberto gaat het over het verlangen naar de economie van de menselijke maat. Dit is ook de week dat ik vanuit mijn werk een conferentie in het Franse Montpellier heb bezocht met als onderwerp nieuwe voedselsystemen.
Met nieuwe voedselsystemen wordt gedoeld op vormen van stadslandbouw en streekproductie. Op de conferentie zijn 150 mensen aanwezig uit 30 verschillende landen. Er zijn 80 presentaties. Ik denk dat ik er zo’n 30 heb gevolgd en ik heb er zelf ook één mogen geven. Het mooie van de conferentie is dat mensen vanuit alle hoeken van deze wereld voor dezelfde uitdagingen staan en dat je daardoor elkaar heel gauw begrijpt.
Velen zullen het mij mee eens zijn als ik zeg dat de mensen in zuid Europa over het algemeen, althans in vergelijking met Nederlanders, veel gevoel hebben voor goed en lekker eten. Er wordt veel buitenshuis gegeten maar dan wel in ‘echte’ restaurants. In de stad Montpellier bevindt zich op het centrale plein slechts één McDonalds en in de zijstraten zie ik nog één gebouw dat lijkt op een snackbar. Daarmee heb je het qua aanbod van fastfood in een binnenstad van een stad ter grootte van Utrecht ook wel gehad.
Als het gaat om de dagelijkse boodschappen is er de afgelopen tientallen jaren in Frankrijk wel een trend gaande dat de mensen een steeds groter aandeel kopen bij de grote supermarkten zoals LeClerc en Carrefour. U kent deze winkels met soms wel honderd verschillende toetjes van uw vakanties. Maar sinds kort doet zich een andere trend voor. Het lijkt er op dat zowel de Franse consumenten als de Franse boeren het wel hebben gehad met het grootwinkelbedrijf en hun voedsel gaan kopen en verkopen op de streekmarkt. In de stad Montpellier vinden wekelijks vijftien streekmarkten plaats en er komen er steeds meer bij.
De Griekse Sophia Skordi vertelt over de vele initiatieven in Griekenland om de voedselketens te verkorten. Deze initiatieven zijn mede ontstaan als gevolg van de economische crisis. Er zijn in korte tijd 75 nieuwe projecten gesignaleerd. Het gaat veelal om projecten die opgezet zijn door hoogopgeleide jonge mensen. Sophia heeft het over winkels aan huis, kooksessies bij boeren, onlineverkoop van streekproducten, lokale restaurants en hotels, de terugkeer van het Griekse ontbijt, streekmarkten en een nieuwe golf van lokale voedingswinkels. Is die crisis toch nog ergens goed voor!
Goos Lier,
Werkzaam bij Saxion Hogeschool en coördinator Plattelandswerkplaats Salland Saxion
g.lier@saxion.nl, 06-13255919, staging2.saxion.nl/leefomgeving