Home / archiefcentraal / oad ten onder door het nieuwe winkelen

oad ten onder door het nieuwe winkelen

Opinie -Reisorganisatie OAD, met in haar kielzog de Globereisbureau’s, lijkt ten onder gegaan aan het nieuwe winkelen. We kopen steeds meer via internet. Je kunt de toekomst moeilijk voorspellen, maar internet blijft terrein winnen. Over tien jaar zou de wereld er wel eens heel anders uit kunnen zien.

In de marketingwereld zegt men dat de klant is overgestapt van vermaak naar beleving. Dat betekent dat een klant niet meer voor een kopje koffie komt of vanwege een springkussen voor de kinderen, maar omdat hij zich prettig voelt, in zijn element raakt door de geboden omgeving.

Tegelijk kan de klant op internet alles vinden wat ie wil. Overheid- en semie-overheidsites daar gelaten (wat een hopeloze boel maken de webmasters ervan als geld geen rol speelt), kun je op internet binnen minuten precies vinden wat je zoekt.

Op internet heb je meteen ook vergelijkingsites, zodat je altijd het goedkoopste hebt. Betalen met creditcard is meteen je verzekering en een dag later staat je bestelling voor de deur. Niet goed? Gewoon terug sturen.

Al eens gehoord van een fotoshoot waarbij de fotograaf een kledingcollectie bestelt, de shoot maakt, en dan de kleren weer retour doet? Of van een bestelling in drie maten en twee kleuren, om thuis lekker even vergelijk te hebben? Het bestaat. En zo gaat het ook met tv’s, wasmachines, telefoons, films, computers, boeken enzovoort. Internet is toonaangevend. Vermaak hoeven we niet. Verbeelding lukt ook via het beeldscherm wel.

Ondernemers rest niets anders dan inhaken op het nieuwe winkelen. Een koppeling maken tussen internetverkoop en de service van een winkel. Mits deskundig, geeft de verkoper het juiste aanschaf-advies. Op internet ervaart de koper dat alle gevonden kennis even zwaar telt. Een deskundig verkoper kan in de winkel volgorde in belang aan brengen.

Daar zit de kracht van de (lokale) ondernemer. Zorg voor een hoge deskundigheidsgraad, ga samen met de koper op zoek naar het beste product op internet en verkoop het daarna ter plekke. Gewoon ook tegen de laagste prijs, maar wel met de provisie voor jou. Dan heeft ie het een dag later ook in huis. Me dezelfde niet goed, geld terug garantie. Maar met service op lange termijn als meerwaarde.

Bij OAD schijnen ze te laat begonnen te zijn met die omschakeling. Wegener ook. En misschien straks de Mediamarkt ook wel. Want reizen blijven we doen, nieuws lezen en witgoed kopen ook. We kunnen het allemaal via internet binnenhalen. Maar in alle gevallen willen we het makkelijk gemaakt krijgen, goed advies hebben, overzicht houden.

In de marketingwereld hebben ze het dan over gewin, genot en gemakt en over what’s in for me. Daar ligt de uitdaging voor onze winkelcentra van de toekomst.

logo Een mening over dit onderwerp? We nodigen je uit te reageren

Lees ook

College wil vergunningverlening voor woningsplitsing niet gratis aanbieden

RAALTE – Het Raalter college van B&W ziet vooralsnog niks in het idee van de …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.