Ewald Diekman is sinds 2010 eigenaar van Boertie Optiek. “Ik ben in 1993 in de zaak gekomen bij mijn vader en mijn broer Maurice een paar jaar later. In 2000 hebben we een tweede vestiging erbij gekocht in Gorssel. Mijn vader zegt: ‘Twee verschillende kapiteins op een schip dat gaat niet werken.’ We zijn wel samen maar toch apart. Zo regelen we in- en verkoop en boekhouding gezamenlijk.”
Pensioen
Grootvader Herman Diekman is Boertie Optiek begonnen in 1933, waarna de zaak steeds van vader op zoon is overgegaan. Ewald: “In de jaren zeventig en tachtig hebben mijn vader en moeder de zaak groot gebracht. Mijn vader is doorgegaan tot 2010. Hoewel Ewalds vader inmiddels 69 jaar is en al met pensioen kan gaan, werkt hij graag nog wat uren voor zijn zoons.
Samen met de vestiging in Gorssel werken er nu twaalf medewerkers bij Boertie Optiek. Ewald benadrukt dat het personeel allemaal hooggeschoold is. “Wil je alles hebben, dan moet je eerst vier jaar werken en leren, daarna twee jaar contactlenzen en dan nog drie of vier jaar optometrie achteraan. Je kunt ook vier jaar naar het hbo, dan heb je ook alles, maar dan mis je de winkelervaring.”
Glazen uitdrukken
Vanwege het tachtigjarig bestaan heeft Boertie Optiek dit jaar al een aantal acties gehad. Ook in het najaar komen er nog een aantal. Een actie die nu nog loopt is dat klanten op nieuwe varilux S glazen 80 euro korting krijgen. Een nieuw concept dat Boertie Optiek sinds kort extra in het assortiment heeft, is drie monturen in verschillende kleuren met een set losse glazen. Ewald: “De mensen kunnen zelf de glazen uit het montuur drukken en in een ander weer inzetten. De ene dag kun je bijvoorbeeld een paarse bril op doen en de andere dag een blauwe en dan weer een zwarte.” Er is geen vaste prijs voor dit concept, omdat de glazen per klant verschillend zijn.
Een trend volgens Ewald is dat dit jaar de monturen kleurrijker en iets groter zijn. “Ook zie je mooiere materialen. Zo heb je bijzondere uitvoeringen van chirurgenstaal. Je ziet ook de combinatie metaal kunststof. Door de goede kwaliteit van de materialen kan de belijning ook dunner worden.” Verder doen de Deense merken zoals Linberg, Prodesign en Ørgreen het goed bij Boertie Optiek. “Dat is vanwege het ontwerp en het mooie materiaalgebruik.”
Trend
“Een bril is een modeartikel geworden”, vertelt Ewald. “Vroeger werden kinderen met een bril gepest, maar u is het helemaal geaccepteerd. Ook dragen steeds minder pubers een bril. Op gebied van lenzen heb je nu meegroeisystemen voor kinderen vanaf een jaar of tien, waarbij elk half jaar de sterkte wordt aangepast. Daardoor zijn lenzen een langzaam stijgende trend. Voor mensen die lenzen hebben, bieden we trouwens een bril met glazen aan voor 99 euro.”
Boertie Optiek heeft weinig last van de recessie. Volgens Ewald heeft dat met twee dingen te maken. Ten eerste omdat brillen en contactlenzen altijd nodig zijn. Ten tweede door de service en kwaliteit die ze leveren. “Wij gaan veel verder dan alleen een oogmeting. Wij maken ook foto’s en camerabeelden van de binnen en de buitenkant van het oog. Daarnaast leveren we maatwerk. Alle glazen zijn echt op iemands ogen gemaakt. Verder kun je ook bij ons terecht voor een laserbehandeling en is het mogelijk om via onze website brillen te passen en te bestellen. Dat is wel een meerwaarde van Boertie Optiek.”
Meer weten? Kijk op staging2.boertieoptiek.nl of bezoek de winkel.
Meer foto's




