Voor vmbo geldt dat leerlingen gemiddeld een voldoende (5,5) moeten halen voor alle vakken van het centraal examen. Daarnaast telt voor leerlingen die de basisberoepsgerichte leerweg volgen dat het schoolexamen net zo zwaar meetelt als het centraal examen. Eerder telde het schoolexamen twee keer mee.
IJskast
Havo- en vwo-leerlingen moeten sinds vorig schooljaar ook gemiddeld een voldoende (5,5) halen. Sinds dit jaar mogen leerlingen voor de kernvakken Nederlands, Engels en wiskunde nog maar één 5 halen als eindcijfer. Deze regeling, ook wel kernvakkenregeling genoemd, was voor het vmbo ook aangekondigd maar is voorlopig in de ijskast gezet.
Alex de Leeuw van Weenen geeft Nederlands aan vmbo-leerlingen op het Carmel College Salland in Raalte. Hij vindt de nieuwe eisen best zwaar. “Er mag best een vier tussen zitten, maar dan moet er wel een zeven tegenover staan. Want je moet gemiddeld wel op een 5,5 uitkomen.” De Leeuw van Weenen vertelt dat in zijn mentorklas veel leerlingen een extra vak hebben genomen. “Je kunt dan later ergens een vinger opleggen, zodat dat cijfer niet meetelt. Je mag niet alle vakken wegstrepen: Nederlands, Engels en wiskunde zijn verplicht. Voor sommige leerlingen is een extra vak een redding. Die gaan door bijvoorbeeld een black-out helemaal onderuit op een vak. Dan kunnen ze door die escape toch slagen.”
Triest
Olaf Koot geeft Engels aan de bovenbouw van havo en vwo op het Etty Hillesum Lyceum in Deventer. Hij heeft een dubbel gevoel over de nieuwe eisen. “Als docent vind ik het heel terecht. Engels werd best wel onderschat. Je ziet dat leerlingen het nu toch veel serieuzer nemen, omdat ze begrijpen dat ze geen risico kunnen nemen daarin. Als mens vind ik de nieuwe eisen niet altijd realistisch. In theorie is het mogelijk – en dat is in de praktijk ook wel eens gebleken – dat sommige leerlingen heel veel moeite hebben met een vak en voor andere vakken een heel mooi niveau kunnen halen. Als je een dyslectische bolleboos bent, maar je bent slecht in Engels, dan kun je wellicht niet slagen op dit niveau. Dat vind ik heel triest. Je kunt met slechte kennis van het Engels ook heel ver komen, al ben je dan wel erg beperkt in je studiekeuze.”
Strenger
Ingrid Hegeman, sector directeur havo/vwo van het Carmel College Salland in Raalte, vindt de nieuwe eisen terecht. “Het moet en het mag ook wel wat moeilijker worden. We moeten af van de zesjescultuur.” Hoewel de eisen vorig jaar al strenger zijn geworden, is het aantal leerlingen dat gezakt is in Raalte niet toegenomen, vertelt Hegeman. “We zien na vorig jaar dat leerlingen best in staat zijn om een tandje erbij te zetten. Vorig jaar dachten we: er zullen wel meer leerlingen zakken. Niets daarvan, we hebben zelfs betere resultaten gehaald dan verwacht. Ook landelijk was de slagingspercentage hoger dan het jaar daarvoor. Het is heel menselijk dat wanneer er strengere eisen en deadlines gesteld worden, een mens toch iets harder gaat werken.”
Hegeman denkt dat de crisis en het verdwijnen van de studiebeurs ook invloed zal hebben op het studiegedrag van de leerlingen. “Je krijgt een diploma en een mooie baan niet zomaar cadeau. Je moet er voor werken. Hbo-instellingen en universiteiten willen de beste leerlingen en werkgevers willen straks de beste werknemers.”
Onduidelijk
Het Landelijk Aktie Komitee Scholieren (LAKS) heeft in mei veel e-mails ontvangen over de kernvakkenregeling. De belangrijkste klacht is dat de leerlingen de nieuwe regeling onduidelijk vinden. Op de website van het LAKS en de overheid vind je meer informatie over de nieuwe regeling.
Wat vind jij van de nieuwe eisen? Geef je mening.