Opinie – We wachten met smart op provincieplannen wat te doen met de N35, die als een karrenspoor van Zwolle naar Enschede loopt. Politici van de VVD hebben zich onderling al verkiezingsrijk gefeliciteerd toen hun minister van asfalt Melanie Schultz bekend maakte extra geld vrij te maken voor deze weg, terwijl het CDA’er Eddy van Hijum is die zich écht over die weg ontfermt. Maar als we de politici vragen wat de verbeteringen echt in gaan houden, krijgen we geen antwoord.
Dat zegt alles over wat de provincie uiteindelijk gaat doen: er wordt gekozen voor de electoraal beste oplossing, niet voor de economisch of natuur en milieu beste variant.
Politici zijn een raar menssoort. Ze kiezen voor hun beroep of roeping omdat ze het beste met de maatschappij voor hebben. Maar eenmaal op het pluche komen ze er achter dat het systeem niet toestaat dat ze hun idealen verwezenlijken. Zorgen dat je na vier jaar herkozen wordt is veel belangrijker dan je klus klaren. Zaterdag hoorden we daar een mooi voorbeeld van in Nieuwsuur. PvdA-politici in Rotterdam werden gekozen om hun idealen. Eenmaal aan de macht probeerden ze die idealen te verwezenlijken, omdat ze anders over vier jaar niet herkozen zouden worden. Het werd echt zo gezegd op tv. Wij dachten altijd dat dat ook de bedoeling was, dat je vooraf een belofte deed en je achteraf die belofte probeerde te verwezenlijken.
Nu kwam daar in Rotterdam bij kijken dat een brandgevaarlijke kinderopvang op zolder van een moskee kon blijven voortbestaan en dat de ambtenaar die de noodbel luidde ontslagen dreigt te worden, dus de gedane beloftes klopten niet, maar daar stond iedereen bij en keek er naar.
Terug naar die mooie N35. Je staat er met de auto altijd in de file. Op de Ganzepan tussen Heino en Zwolle. Bij Nijverdal. Wijthmen inrijdend. In spitstijd is de trein altijd sneller. Het is echt een weg die overal vierbaans verdient, of een dubbel spoor erlangs, zodat je stop- en sneltreinen tegelijk kunt laten lopen. Toen de overheid nog genoeg belastinggeld losklopte bij de burger kon het wel uit bij Nijverdal een tunnel aan te leggen voor een miljoen euro de meter. Maar die tijden zijn voorbij.
Dus komt de provincie uiteindelijk met een halfbakken oplossing, let maar op. De N35 van Wijthmen naar Zwolle zal nog wel vierbaans worden. Maar bij zowel Nijverdal als Raalte wordt de weg hooguit een stukje veiliger gemaakt. Met veiliger kruisingen vooral, rotondes misschien wel. Dat kan de weg wel gebruiken, want met bumperklevend rijdend Nederland schuift er nog wel eens een auto onder een ander omdat de afstand bij plotseling remmen toch te klein bleek. Maar veiliger is niet beter voor de doorstroming.
De overheid, juiste beslissingen nemen en ondernemertje spelen, dat zijn drie heel verschillende dingen. Deze week was de Wijkertunnel nog in het nieuws. Die tunnel tussen Velsen en Beverwijkhad de overheid aan laten leggen met privaat geld omdat ze zelf te weinig in kas had. Banken schoten voor in ruil voor destijds een dikke gulden per auto die door de tunnel gaat. Als dat contract afgelopen is, heeft de overheid misschien wel tien keer die tunnel betaald… Met dat soort deals verdient de graaiende ING-directie zijn bonus. En de bewindsvrouw (Maij-Weggen) een koninklijk lintje.
Ons provinciebestuur weet ook wel weg met dat soort deals. Terwijl Maastricht Aachen Airport in financiële problemen zitwordt op de achtergrond gewerkt aan een doorstart van vliegveld Twente. 16 miljoen wil de overheid er bij leggen. Dan krijgt de rijkste man van Overijssel Dik Wessels vrij spel en hoeft hij zes jaar geen huur te betalen. (Zou dat al in die 16 miljoen zitten, of moet dat er eigenlijk nog bij?) (Wessels legt ook glasvezel aan, kunnen ze aanleg in het Overijsselse buitengebied er niet bij bedingen?)
Provinciebestuurders van CDA en VVD, zullen we jullie een voorspelling doen? Over tien jaar blijkt dat vliegveld een fiasco. Want direct over de grens aan Duitse kant (waar ze geen hypotheekrenteaftrek kennen, waar de huizenmarkt dus wel vlot getrokken is, waar de crisis al voorbij is) ligt ook een vliegveld, dat de winst naar zich toetrekt. En over tien jaar staan we op de N35 ook allemaal nog in de file.
Ons idee: laat die luchthaven nou schieten en leg met dat gewonnen geld een verbeterde N35 aan, met dubbel spoor er langs.
Een mening over dit onderwerp? We nodigen je uit te reageren.