Op de middelbare scholen beginnen volgende week de eindexamens weer. Steeds meer leerlingen volgen huiswerkbegeleiding en bijles om zich voor te bereiden op hun examens. “Dit jaar is het wel heel extreem”, vertelt Jos Kinds, die in Raalte huiswerkbegeleiding en bijles geeft. Ook geeft hij wiskundebijles in Deventer en Utrecht.
Dit jaar zijn de exameneisen verscherpt. Scholieren mogen maar een vijf hebben voor de kernvakken Nederlands, Engels en wiskunde. Kinds: “De nieuwe regels zijn wat strenger, daardoor gaat men sneller op bijles. Op dit moment zit ik op ruim 350 aanmeldingen.” Van die 350 leerlingen volgen er 47 huiswerkbegeleiding bij Jos Kinds. “Zo’n tien tot vijftien mensen van de huiswerkbegeleiding doen examen. Van de wiskundebijles zijn het er richting de vijftig.”
Wiskunde
Kinds vertelt dat er niet alleen onder eindexamenkandidaten veel vraag is naar wiskundebijles. “Ook in het jaar eronder beginnen ze er al mee. Als je in 5-vwo zit en je staat voor bijvoorbeeld wiskunde en Nederlands een vijf op je rapport, dan zijn er al scholen die zeggen: ‘Op je eindexamen zou je hier niet mee slagen, dus je mag niet over naar de zesde.’”
Jos Kinds geeft zelf alleen bijles in wiskunde. Voor bijles in andere vakken huurt hij leerlingen van 5- en 6-vwo in. Ook de huiswerkbegeleiding wordt door leerlingen van het vwo gegeven. Kinds: “Die huiswerkbegeleiding was er in het begin niet. Daar ben ik mee begonnen op verzoek van ouders. Er zijn een aantal leerlingen die echt een ontzettend hoog gemiddelde staan en die schakel ik in.”
Geen succes
Kinds geeft al bijles sinds hij zelf op het atheneum zat. “Ik heb in 1984 eindexamen atheneum gedaan in Raalte aan het Carmel College, destijds nog Florens Radewijns College.” Kinds heeft daarna nog fysiotherapie gestudeerd, maar dat was niet zo’n succes. Hij bleef bijles geven en volgde een lerarenopleiding natuurkunde en wiskunde. Uiteindelijk nam de vraag naar bijles zoveel toe dat hij er zijn beroep van kon maken.
De beste voorbereiding voor een examen is volgens Kinds de stof doornemen, zodat de basis goed is en daarna veel examens oefenen. “Die examens bespreek ik daarna zo uitgebreid mogelijk met de leerling. Waarom doe je dat? Waarom moet dat? Als je alleen maar uitlegt wat ze moeten doen, dan is de volgende situatie net anders en weten ze het niet. Je moet dus vooral veel toelichting geven.”
Stress
Wat je volgens Kinds niet moet doen is tot de ochtend van je examen gaan leren. “Je moet op tijd pieken en afbouwen. Vergelijk het maar met sporten, je moet niet tot de ochtend van de wedstrijd keihard gaan trainen, want dat gaat fout. Dan bouw je een bepaalde stress op die je op dat moment ook niet meer kwijt raakt. Je piek moet bijna een week voor je examen liggen. Daarna moet je beginnen met afbouwen. De boel nog een beetje doorkijken, maar niet veel meer gaan maken.”
Sinds Kinds bijles in wiskunde geeft, beseft hij hoeveel mazzel hij zelf heeft gehad met zijn eindexamen. “Het klinkt heel stom voor iemand die huiswerkbegeleiding geeft, maar ik was zelf niet heel fanatiek wat betreft leren. Ik moest het hebben van inzicht niet van inzet. Leren voor een proefwerk wiskunde deed ik nooit. Nu weet ik hoeveel moeite sommige leerlingen moeten doen. Ik weet niet of ik dat had kunnen opbrengen.” Kinds vindt het een enorm pluspunt dat deze scholieren gewend zijn hard te werken. “Ik was niet gewend om hard te werken. Daarom werd fysiotherapie ook een enorme mislukking. Je moet een bepaalde discipline hebben. Je inzet bepaalt hoever je komt.”
Meer informatie vind je op staging2. jk-studiebegeleiding.nl