Home / archiefcentraal / gezond en natuurlijk het hooikoortsseizoen 2

gezond en natuurlijk het hooikoortsseizoen 2

De koude is geweken, de lente begonnen, het hooikoortsseizoen is er weer. De knoppen van bomen en planten barsten uit hun voegen om toe te geven aan de drift van bestuiving. Iedereen is er aan toe of toch niet? Bij veel mensen raken de slijmvliezen in deze periode op drift. Ogen beginnen te tranen. De lever raakt oververhit en stagneert. Histamine arme voeding kan dan helpen om de leverstagnatie te voorkomen en de hooikoortsklachten te verminderen.

In een eerder stuk vermeldde ik al over allergie en therapievormen. Hooikoorts is een allergische reactie van slijmvliezen, neus en ogen op stuifmeel van grassen, bomen en andere planten. In de periode van bestuiving komt er veel histamine vrij in het lichaam. Histamine is de hoofdoorzaak van de ziekteverschijnselen die optreden. Medicijnen als antihistaminica zorgen voor verbetering.

Veel mensen met hooikoorts hebben een verstoring binnen de energie van de lever. De opwaartse energie stroomt te weinig en zorgt voor klachten in het hoofd. Voedingsaanpassingen kunnen dan helpen. Zie ook mijn eerdere artikel. Minder histaminerijke voedingsmiddelen eten, zorgt ervoor dat de lever niet oververhit raakt. Stagnatie van de lever geeft meer hitte en zorgt dat de brand letterlijk op je neus, ogen en huid slaat. Ga je lever niet plagen met alcohol, chocola, koffie en verkeerde vetten (vet in gebak, frituurvet e.d.). Histamine-arme voeding zoals groenten (rauwkost), fruit, volle granen (zilvervlies-, wilde rijst), volkoren pasta, kip, kalkoen en cottage cheese verdienen de voorkeur. Blus uw lever ook met minimaal twee liter bronwater(zonder koolzuur) per dag. Rijstedrank, kokosmelk of bosbessensap zijn eveneens goede

keuzes.

Wees matig met histaminerijke producten. Kruiden en specerijen zoals kaneel, anijs, kruidnagel, komijn, koriander, gember en noodmuskaat kun je beter vermijden. Pas op met vanille. Dit geeft heftige reacties en zit in veel producten, zoals koekjes, cake, taart, vla en ijs. Ook schimmelkazen, oude kaas, yoghurt, kwark, karnemelk en biogarde bevatten veel histamine. Beter is om nu bijvoorbeeld te kiezen voor cottage cheese en mozzarella. In de meeste vissoorten zit ook tamelijk veel histamine. Voor de hooikoortspatiënt is het dus beter nu geen vis te eten. Varkens- en lamsvlees zijn rijk aan histamine. Betere keuzes zijn rundvlees, kip, kalkoen en paardenvlees. Groenten zijn goed maar pas op met tomaten, spinazie, zuurkool en bietjes. Voor wat betreft het fruit kun je avocado, kiwi, aardbeien, meloen, ananas, grapefruit en frambozen beter laten staan. Andere fruitsoorten bevatten een geringe hoeveelheid histamine en zijn dus geschikt.

Alcohol heeft de eigenschap dat het nog meer histamine kan vrijmaken. Dranken als cola zijn ook zeker af te raden. Drop en chocola zijn histaminerijke snoepsoorten. Zaden, noten en pinda’s geven ook vaak problemen. Margarine en halvarine kun je beter niet gebruiken maar vervangen door roomboter of koudgeperste olijfolie. Verder spreekt het voor zich dat alle additieven vermeden moeten worden. Ik wens iedereen een goed seizoen.

info@matera.nl

Lees ook

ProWork Salland Open bij TC Mariënheem

MARIËNHEEM – Tennis Club Mariënheem houdt dit jaar van maandag 6 tot en met zondag …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.