In Kasteel Nijenhuis bij Heino is vanaf 24 maart de tentoonstelling “Hieron Pessers – Dolce Vita” te zien. Met 24 monumentale werken wordt voor het eerst een overzicht gepresenteerd van het oevre van de in 2004 overleden kunstenaar. Pessers maakte zijn schilderijen eind twintigste eeuw. De ‘lyrische en tragische doeken’ zoals Pessers ze noemde, verbeelden een geheel eigen, vaak verontrustende, wereld. Er wordt gefeest op de rand van de afgrond.
Hieron Pessers (Geldrop 1939 – 2004 Antwerpen) was een multitalent, een veelzijdig en begaafd kunstenaar. Voordat hij uitsluitend ging schilderen, verdiende hij zijn sporen op het gebied van mode. Hij werkte bij couturehuis Givenchy en als ontwerper bij Irène Galitzine in Rome. Als docent moulage technieken gaf hij les aan couturiers in alle delen van de wereld. Perfectionisme en fantasie kenmerken ook zijn werk als schilder. Pessers schilderde één, hoogstens twee, grote doeken per jaar. In totaal schilderde hij ruim dertig schilderijen.
In Kasteel Nijenhuis is komend voorjaar ook de serie “Scenes of everyday life” te zien. Vijf grote doeken zijn hier voor het eerst bij elkaar gebracht. De titel is misleidend: dagelijks of ‘gewoon’ zijn de afgebeelde scènes allerminst. Zijn thema’s en titels ontleende Pessers vaak aan filmbeelden en literaire bronnen. De eenzame dichter die peinzend aan een tafeltje zit, met op de achtergrond een gemaskerd bal van feestelijk uitgedoste varkentjes, blijkt een moderne Werther te zijn.