Home / archiefcentraal / tekenbureau alferink zegt doen

tekenbureau alferink zegt doen

Je kent het vast wel, op zoek naar een nieuwe auto en ineens lijkt iedereen hetzelfde model of dezelfde kleur te hebben. Dit is een psychologisch effect met een moeilijke benaming dat heel simpel betekend dat we meer oppakken van waar onze aandacht op wordt gericht. “Volgens mij is het ook zo met de crisis”, stelt Roy Alferink, eigenaar van Bouwkundig Teken- en Adviesbureau Alferink. “We willen, en kunnen misschien, alleen de crisis maar zien. Maar de crisis biedt ook mogelijkheden.”

Alferink stelt dat de markt van vraag en aanbod in korte tijd is omgedraaid en dat daar op dit moment nog voordeel mee gedaan kan worden. “De voorspellingen van krapte op de woningmarkt zullen zich gaan voordoen en dan bevindt de consument zich in een totaal andere positie. Elke fase heeft zijn voor- en nadelen en het is de kunst om er het beste van te maken. Probeer de crisis in jouw voordeel om te buigen.”

Nu moeten we natuurlijk niet blind zijn voor wat er gebeurt, de bouw beleeft een moeilijke periode. Maar dat is geen reden voor Alferink om zelf stil te staan, integendeel. Het tekenbureau in Raalte heeft geïnvesteerd om bij te blijven met (technische) ontwikkelingen. Zo is er een vernieuwd 3D- tekenprogramma aangeschaft. Daarmee kun je naast de bestaande 3D–presentatie, nu ook een videopresentatie van het te (ver)bouwen huis krijgen. Het programma maakt beelden alsof je zelf door de woning loopt, deze beelden zie je ook vaak bij verbouwingsprogramma’s op tv. “Ook kunnen de door jou uitgekozen materialen, zoals tegels of wandkleuren, in de video worden weergegeven. Een goed beeld van de ruimtes en vertrekken is erg belangrijk bij de beslissing om de investering aan te gaan”, vertelt Roy.

Het kan natuurlijk zo zijn dat je al woonwensen hebt die je nog niet tot uitvoering kunt brengen doordat de eigen woning nog niet is verkocht. Tekenbureau Alferink biedt hierin een extra mogelijkheid om de woning onder de aandacht te brengen bij een breed publiek: de link van de makelaar wordt tijdens het uitwerken van jouw ideeën voor de nieuwe woning verspreid via social media als Twitter, LinkedIn en Facebook.

Daarnaast heeft tekenbureau Alferink zich verder verdiept in CPO, dit is collectief particulier opdrachtgeverschap oftewel: samen bouwen. In de breedste zin van het woord betekent het dat je samen het droomhuis realiseert. CPO is dan ook geschikt voor een groep mensen met dezelfde woonwensen. De projecten kunnen uiteenlopen van (duurzame) woningbouw, tot een zwembad of speeltuin in de wijk. “Mijn rol is het maken van een totaalontwerp voor het project. Bij woningbouw bijvoorbeeld wordt dan een samenhangend geheel ontworpen. Dit betekent niet dat de budgetten gelijk moeten zijn, integendeel, het is een mooie uitdaging om met verschillende budgetten woonwensen met dezelfde uitgangspunten neer te zetten”, aldus Alferink. Wat CPO aantrekkelijk maakt, is de subsidie die aangevraagd kan worden voor de fase waarin de opstartkosten zich voordoen omdat hiervoor meestal geen financiering is. Daarnaast is er een CPO–adviseur die de groep verder helpt om als opdrachtgever daadkrachtig te werk te gaan, dan duurt het proces niet te lang en kunnen kosten bespaard worden. “CPO is een mooi initiatief omdat de, in de regel, kleinschaligheid kan zorgen voor meer eenheid binnen wijken en buurten zonder dat het te eenduidig wordt.”

In het verlengde van CPO staat projectontwikkeling. In de afgelopen jaren heeft Tekenbureau Alferink in het centrum van Raalte een aantal projecten gedaan waarbij een woonhuis is verbouwd tot meerdere appartementen. Dit is nu verder uitgebreid met projectontwikkeling voor het bouwen van meerdere woningen op een rood-voor-rood-kavel. Hiervoor zijn een inrichtingsplan en twee ontwerpen gemaakt die binnenkort in de verkoop komen. Heb je ook plannen om iets te ontwikkelen, Alferink denkt graag met je mee.

Tot slot is er het onderwerp duurzaamheid. Ook daarin zijn veel ontwikkelingen waar Tekenbureau Alferink zich in verdiept heeft, want door commerciële belangen is het goed om kritisch te kijken naar wat nu aangeboden wordt. “Goed onderzoek doen kost tijd, maar kan veel opleveren”, stelt Roy. De commerciële belangen zijn momenteel groot en de mooie terugverdientijden en rendementen zullen lang niet altijd gehaald worden. “Er wordt namelijk vaak gerekend vanuit een optimale prestatie en die zal niet het gehele jaar door gelden.” In Roys ogen moet een duurzame oplossing passen bij het huis: “Niet alleen het uiterlijk, maar ook de waarde van het huis. Beiden moeten in verhouding staan tot wat de investering kost en oplevert.”

“Kortom, de kleur van een auto kies je zelf. Door slim na te denken over mogelijkheden, verder te durven kijken en kansen te grijpen op het moment dat ze zich voordoen, kun je voordeel behalen als ondernemer, maar zeker ook als klant. Durf verder te kijken en er geldt in 2013 eigenlijk maar één motto: Doen!”

Mocht je dromen hebben, dan kun je ook in 2013 bij Tekenbureau Alferink terecht voor vrijblijvende informatie.

Lees ook

Lezing in Holstohus over Zwitserse kunstenaarskolonie

OLST – Anjette van de Ven van Bureau KunstVenster verzorgt op maandag 25 oktober een …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.