Home / archiefcentraal / liefhebber oldtimer dupe van regeerakkoord

liefhebber oldtimer dupe van regeerakkoord

De coalitiepartners vinden dat voor oldtimers ook wegenbelasting betaald moet worden, vooral vanuit het oogpunt van milieu. “Wat vergeten wordt door de mensen die dit plan bedacht hebben, is dat een liefhebber vaak maar twee tot vierduizend kilometer per jaar rijdt met zijn oldtimer. Een moderne auto die dagelijks gebruikt wordt, rijdt per jaar zo 25.000 kilometer en stoot op jaarbasis dus ongeveer net zo veel uit,” laat Nijland weten. “Het plan is totaal niet onderbouwd door de bedenkers.”

“Mensen met een oldtimer betalen al een brandstoftoeslag. Ze worden de dupe van de mensen die een Mercedes van 25 jaar oud kopen en die vervolgens als gezinsauto gaan gebruiken. Ze moeten de grens voor de belastingvrije leeftijd gewoon optrekken naar 40 jaar. Daarmee tackel je de mensen die misbruik van de regeling maken,” aldus Nijland. “Ik begrijp niet dat ze daar nog niet over nagedacht hebben. Nog een goed idee is om voor oldtimers een belasting per maand in te voeren.”

“Met de nieuwe regels zorg je er voor dat de gewone man, de echte liefhebber, keihard geraakt wordt. Vaak kunnen ze zich net een oldtimer veroorloven. Met deze regels wordt het nog moeilijker voor ze,” stelt Nijland. Ook ziet hij de toekomst van oldtimertoertochten met de nieuwe regels somber in. “Gevolg gaat zijn dat mensen niet meer voor hun plezier mee gaan doen met zo’n toertocht.”

Ontkomen aan de nieuwe regels, daar lijkt volgens Nijland geen ruimte voor. “Een lobby voeren helpt niets. De grootste oldtimervereniging heeft ongeveer 70.000 leden, met zo’n kleine achterban is het lastig om een vuist te maken. Misschien kunnen de verschillende oldtimerverenigingen nog wel eens de koppen bij elkaar steken,” suggereert hij.

De Koninklijke Nederlandsche Automobiel Club is een petitie gestart tegen de plannen van de regering. “Ja, ik begrijp dat maatregelen tegen de milieubelasting noodzakelijk zijn. Maar het is niet fair om klassieke auto’s, ons rijdend erfgoed, daarvoor extra te belasten. Daarom ben ik tegen het opheffen van de MRB-vrijstelling voor klassiekers van 30 jaar en ouder,” luidt de petitie. Zie voor de petitie of om hem te ondertekenen www.knac.nl/petitie.hml

Zelf heeft Nijland twee oldtimers. Een Renault R4 uit 1974 en een Austin Healey Sprite MK1 uit 1958. “Misschien ga ik er wel eentje schorsen,” besluit hij.

Lees ook

Bertus van der Kolk na vijftig dienstjaren bij Van Merksteijn met pensioen

RAALTE/ALMELO – Raaltenaar Bertus van der Kolk is recentelijk, na maar liefst vijftig dienstjaren bij …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.