Een dwalende tijdverklikker op het kruispunt was voor ons aanleiding het kruispunt nog eens extra te bekijken. Een telefoontje naar Rijkswaterstaat leerde dat zo’n ronde cirkel met steeds meer uitgaande lampjes bedoeld is de tijd aan te geven die je nog moet wachten voor groen. Of dat überhaupt werkt, daar hadden ze bij Rijkswaterstaat ook geen idee van. Baat het niet, schaadt het niet, moeten ze daar gedacht hebben. En dat was dus precies het probleem: die tijdverklikker deed het niet. Halverwege alle lampjes uit, kon het zijn dat je toch ineens groen kreeg. Of dat alle lampjes ineens weer aanfloepten. Soms duurde het lang voordat de lampjes uitgingen, soms zat er een sneltreinvaart achter. Geen pijl op trekken. Maar toen we er een week na dat telefoontje met een camera naar toe gingen, was het euvel verholpen.
Snel werk van Rijkswaterstaat, met name omdat die lampenbollen helemaal niet van het rijk zijn. De N35 en de N348 zijn van het rijk, maar de fietspaden erlangs, net als de parallelweg naar Heino, die zijn weer van provincie of gemeente. Dat althans, vertelde de woordvoerder van RWS. Daarmee wordt de kruising een ingewikkelde. De weg naar ’t HOFtheater is van de gemeente. Waarmee er drie overheden bij één kruising betrokken zijn.
We krijgen geregeld klachten binnen van fietsers en hun ouders dat de verkeerslichten voor het fietspad ruimer afgesteld moeten worden, met detectielussen in de grond bijvoorbeeld, die aangeven dat er nog fietsers staan te wachten. Dat doen ze voor auto’s ook, waarom dan niet voor fietsers? Onder andere in Groningen gaan ze zelfs al zo ver dat er regendetectie op de fietsoversteekplaatsen zit, zodat er meer fietsgroen is bij slecht weer. In de auto zit je lekker droog, fietsers willen dan sneller door.
“Och, klagen helpt toch niet”, aldus een ouder van een kind uit Heino dat iedere dag naar school in Raalte gaat met de fiets. Maar daar zijn we het niet mee eens. Een klacht van vaste reageerder ‘Peter’ op onze site heeft tot lantaarnpalen langs de parallelweg tussen Raalte en Heino geleid. Eén simpel telefoontje naar een verkeerde partij, leidde tot het verbeteren van de wachttijdsignalering bij het verkeerslicht. Dus waarom zou deze ouder met zijn klacht via ons niet voor elkaar krijgen dat het licht voor fietsers langer op groen gaat? We gaan het de wegbeheerder vragen.