strijd om roja maakt gevoel van trots los

Criticasters zouden kunnen zeggen dat een uitverkiezing tot Raalter Onderneming van het Jaar allemaal niet zo veel voorstelt. Wie echter in de aanloop naar het moment suprême een van de genomineerden heeft gesproken, weet wel beter. Ook al beslist de jury uiteindelijk niet in je voordeel, de genomineerde bedrijven zijn zonder uitzondering wel verschrikkelijk trots op hun kandidaatstelling.

En zo kon het geschieden dat de vertegenwoordigers van Maatschap Kleverkamp, het duo Maureen Fakkert/Peter Schoorlemmer (categorie agrarisch), Hoekman Verf & Wand, Mooi by Hollewand (categorie detailhandel) en Vakantiepark De Luttenberg en Booijink Veevoeders (categorie handel, industrie en dienstverlening) vrijdag 24 augustus toch met een grote lach op het gezicht door de Sallandse Herberg stapten. Zij waren in feite de verliezers van deze middag, maar er werd niet gesproken over de nummers 1, 2 en 3, maar over negen winnaars.

Het tekent meteen de gemoedelijke sfeer waarin de jaarlijkse ROJA-verkiezing wordt gehouden. Waar het op andere feestlocaties nog wel eens lastig blijkt te zijn om het bedrijfsleven en sponsors bij het feest te betrekken, is Stöppelhaene daar juist heel goed in geslaagd. De ROJA-verkiezing blijkt de juiste mix te zijn van ambitie, gezelligheid en netwerken. ‘Gezelligheid met een serieuze ondertoon’, noemt ROJA-werkgroeplid Ton Groot Beumer het. En volgens wethouder Ben Haarman van de gemeente Raalte is de ROJA niet meer weg te denken uit het programma van Stöppelhaene.

Niet alleen ondernemers weten dat ze deze vrijdagmiddag aanwezig moeten zijn. Ook de gemeente Raalte ziet het als een mooie gelegenheid om zich van haar goede kant te laten zien. Wethouder Haarman greep de kans om namens de gemeente het openingswoord te verrichten met beide handen aan om het lokale bedrijfsleven een hart onder de riem te steken. ‘In deze moeilijke tijd verdienen alle bedrijven een nominatie. Het is nogal wat om nu een bedrijf draaiende te houden en een boterham te verdienen. Maar, het zijn juist de bedrijven, de ondernemers die we hard nodig hebben om Nederland uit het economische slop te halen. De ondernemers moeten nu de ruimte krijgen’, aldus de wethouder met onder andere de portefeuilles economie en bedrijven en industrie en middenstand.

De winnaars

Een groot gejuich steeg op toen juryvoorzitter Mark Oors bekend maakte dat De Knapenvelder in de categorie agrarisch zich in 2012 winnaar van de ROJA mocht noemen. En het waren niet alleen familieleden, vrienden en bekenden die zich lieten gelden. Het bewijs dat iedereen deze hoge eer aan het familiebedrijf gunde, was hiermee overduidelijk gegeven. In het juryrapport wordt De Knapenvelder omschreven als een echt familiebedrijf. Inmiddels is met de broers Erjan en Edwin en hun echtgenotes Wilma en Yvonne de derde generatie aangetreden. Vele Sallanders zullen De Knapenvelder vooral kennen van hun landwinkel aan de Knapenveldsweg. Hier worden allerlei streekeigen producten verkocht, waarbij de zuivel afkomstig is van het eigen melkveebedrijf. Het bedrijf heeft een prachtige nostalgische uitstraling, maar men gaat wel degelijk met de tijd mee. Zo kunnen klanten inmiddels ook gebruik maken van een webshop. De jury roemt de winnaar verder vooral om het onderscheidende, innovatieve en duurzame karakter en de onovertroffen Sallandse klantvriendelijkheid.

Met veel respect voor de overige genomineerden in de categorie Detailhandel concludeerde de jury dat Boertie Optiek er echt met kop en schouders bovenuit stak. Ook hier is met de broers Ewald (vestiging Raalte) en Maurice (vestiging Gorssel) de derde generatie actief. Na de verbouwing in 2008 heeft de winkel in de Marktstraat in Raalte echt een sprong voorwaarts gemaakt. In combinatie met reclamespotjes op de regionale televisie heeft Boertie Optiek daardoor een aantrekkingskracht gekregen die klanten vanuit een wijde regio naar Raalte lokt. De kracht van de winkel is volgens de jury gelegen in het feit dat het zich durft te mikken op de verkoop van brillen en lenzen in het hoge segment, maar dat het assortiment wel toegankelijk is voor elke beurs. Verder heeft Boertie Optiek zich opgeworpen tot specialist op het gebied van oogmetingen en kan men worden ingeschakeld voor het voor- en nawerk bij laserbehandelingen.

In de categorie Handel, Industrie en Dienstverlening had de uitverkiezing tot Raalter Onderneming van het Jaar voor Nijhof Installatietechniek niet op een beter moment kunnen komen. Met deze eretitel is namelijk de kroon op het jaar 2012 gezet, een jaar waarin het Broeklandse bedrijf het 45-jarig bestaan viert. Begonnen als een traditioneel installatiebedrijf heeft Nijhof Installatietechniek onder leiding van Michel Marsman en Angelique Nijhof een bijzondere ontwikkeling doorgemaakt. De laatste jaren heeft het zich met succes geprofileerd met diverse zorgconcepten en energiezuinig bouwen en als partner in het bouwproces. Dat was mede mogelijk door de overname van twee bedrijven in de regio, Willemsen uit Heino en Logt uit Olst. De eigenaren hoeven niet de grootste te zijn, maar ambiëren qua kennis wel een rol op de voorgrond. Nijhof Installatietechniek staat in de regio echter vooral ook bekend om zijn grote maatschappelijke betrokkenheid. Als het bedrijf zou stoppen met (sport)sponsoring zouden diverse verenigingen een aardige uitdaging voor de kiezen krijgen.