groeien investeren en financieren

Turbulente tijden vragen om creatieve oplossingen

In 2011 stelde Vera Aa, internetondernemer van carnavalswinkel-online uit Raalte, LenS accountants een korte en heldere vraag. “Hoe krijg ik in deze tijd de groei van mijn internetbedrijf gefinancierd?” Haar omzet was in 2010-2011 verdrievoudigd en het werd hoog tijd voor een flinke automatiseringsslag. LenS stelde een meerjarenplan op en presenteerde diverse financieringsmodellen waar Vera Aa mee aan de slag kon. En het resultaat mag er zijn!

Van seizoenswinkel naar webshop

De carnavalswinkel was van oorsprong een seizoenswinkel. Vera Aa, ondernemer in hart en nieren, realiseerde zich echter dat er online grote kansen lagen. Ze maakte in 2009 een vliegende start met haar webshop. De omzet liet elk jaar een sterk stijgende lijn zien en ook het assortiment groeide snel. Dat bestaat inmiddels uit meer dan 20.000 artikelen, waarvan 9.000 kostuums. Klanten zijn theaters, scholen, pretparken en vele themafeestende en carnavallende consumenten door heel Nederland en België. De carnavalswinkel is al lang geen seizoenswinkel meer. Vera Aa: “In drie jaar tijd zijn we een 24/7 online handelsbedrijf geworden. 75% Van de omzet komt momenteel uit online business”.

Steun uit crowdfunding

Door de enorme groei liep de webshop echter tegen zijn grenzen aan. Vera Aa zag in dat ze fors moest investeren in automatisering om de logistieke stromen beheersbaar te houden. Maar, hoe? Het huidige kille economische klimaat vroeg om een creatieve manier van financiering. Vera Aa was dan ook enthousiast over het voorstel van LenS accountants om crowdfunding in te zetten. Veel familiebedrijven zijn in het verleden immers ook groot geworden dankzij de financiële steun van hun familie of vrienden.

Subsidie van Europees Sociaal Fonds

Daarnaast werd besloten voor de groeiproblematiek van de carnavalswinkel een subsidie aan te vragen bij het Europees Sociaal Fonds (ESF). In januari 2012 werd deze toegewezen. Met de ESF-subsidie kon Vera Aa groen licht geven voor een verregaande automatisering van de webshop. AGION uit Rijssen inventariseerde alle informatiestromen, werkprocessen en koppelingen. Zij brachten advies uit over de gewenste configuratie en integreerden het beheer van de webshop in SAP Business-One. “Met dit systeem kunnen we het hele jaar efficiënter samenwerken in het team en in de hele keten. Zowel intern als extern dus. Dat vermindert de werkdruk en levert veel tijdwinst en kostenbesparingen op.” Vera Aa hoopt eind september ‘live’ te kunnen gaan met het nieuwe systeem.

Meer weten of interesse?

staging2.carnavalswinkel-online.nl

staging2.lens-accountants.nl