Home / archiefcentraal / vvd neem ook eens zinnige verkeersmaatregelen

vvd neem ook eens zinnige verkeersmaatregelen

Opinie – Vanaf zaterdag mag je op de delen van de A1, de A28 en de A35 130 rijden. We delen in onze regio dus maximaal in de VVD-pret van harder rijden. Nu de maatregel genomen is, kan de Partij van de Auto misschien ook nog even kijken naar zinnige verkeersmaatregelen: meer groene golven.

De snelheid verhogen is symboolpolitiek. Je hebt er geen donder aan, maar mensen waren die 120 zat. Straks zijn ze die 130 trouwens ook zat, maar dat weten ze nu nog niet. En de kans dat je door die snelheid verongelukt neemt ook toe, maar bij de eerste dodelijke ongevallen zal dat ontkend worden.

Met een goede neus voor wat de kiezer wil, heeft de VVD werk gemaakt van de 130 kilometer. De PvdA speelt op dit onderdeel een valse kaart. In het verkiezingsprogramma staat dat ze de 130 terug wil draaien. Maar Samson zei zaterdag dat dat niet de eerste maatregel gaat worden als hij de baas wordt. Ofwel: we zijn tegen (stem dus op ons), maar we schaffen het niet af (stem dus op ons).

Op de een of andere manier denken politici dat wij burgers dom zijn en daarom blijven we bestookt worden met dit soort onzin.

Kan de VVD niet veel beter mooie sier maken met echt belangrijke verkeersmaatregelen? Technologie maakt het mogelijk dat verkeerslichten slimmer reageren op het verkeersaanbod. In stedelijk gebied bijvoorbeeld, zijn verkeerslichten zo af te stemmen, dat bijna niemand hoeft te stoppen, dat iedereen dus voortdurend een groene golf heeft. Dat schiet lekker op. Je kunt hulpdiensten voorrang geven, sluipverkeer vermijden, groene golven dynamisch maken. En de uitstoot van met name vrachtwagens wordt door zo’n maatregelen enorm teruggedrongen. Ecodriving heet dat bij Imtech, de bedenker van heel veel mooi verkeersmanagement.

De mensen die in onze regio verantwoordelijk voor de verkeerslichten, lijken stoethaspels. Als je rondom Raalte rijdt, heb je grote kans voor ieder verkeerslicht te moeten stoppen, sta je van vier kanten lang stil naar een lege kruising te kijken, zit er geen seconde tussen oranje voor de een en groen voor de ander. Het is ook feest bij Hoonhorst en Wythem. Daar heb je altijd rood en als je bijna stil staat wordt het groen. Die neiging hebben de verkeerslichten op de Hessenweg bij Dalfsen en Ommen ook. En de beide verkeerslichten langs de Vecht bij Ommen communiceren ook niet met elkaar. Zullen we het maar niet hebben over de verkeerslichten in Deventer? Of toch wel: het nieuwe tracé van en naar de A1 heeft een groene golf, maar die golf heeft heel andere gedachten over de snelheid dan chauffeurs. In het centrum lijken de lichten zo afgesteld dat je per definitie moet stoppen.

Grootste feest vinden we de tijdvoorspellers voor fietsers bij Kruispunt Bos in Raalte. Die voorspellers voorspellen niks. Af en toe gaat er een lampje aan of uit. Maar nooit zit er enige regelmaat in. De eerste lampjes van het rondje gaan tergend langzaam. Na drie kwart gaan soms ineens alle lampjes uit. Een andere keer begint de reeks halverwege weer opnieuw. Het is een mooi voorbeeld van overregulering die ook nog eens een keer slecht uitgevoerd is. Als fietser word je er ongeduldig van.

VVD, er zijn nog zat verkeersergernissen aan te pakken. Doe er wat mee, dat trekt kiezers.

logo

Een mening over dit onderwerp? We nodigen je uit te reageren!

Lees ook

Jaarverslag: SallandWonen tevreden, maar ook zorgen over financiën

RAALTE – Corona of niet, SallandWonen heeft de belangrijkste projecten die gepland stonden voor het …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.