Home / archiefcentraal / uniek schoolconcept in raalte van start

uniek schoolconcept in raalte van start

Jolanda van Vilsteren, teamleider van Oostenwind, spreekt van een uniek concept in de omgeving. “Onze frisse kijk op het onderwijs onderscheidt zich van die van andere scholen in de buurt, door in te spelen op ontwikkelingen in onze samenleving. Het aanbod van het onderwijs wordt vanuit de einddoelen van het basisonderwijs verzorgd. Waarbij de leerlingen meer verantwoordelijkheid krijgen bij het plannen van hun eigen schooldag.”

Oostenwind werkt vanuit kernconcepten en speelt meer in op het individu dan in het klassieke onderwijs gedaan wordt. “Wat voor het ene kind veel oefening vraagt, zal voor een ander in een veel kortere tijd kunnen. De instructie en de begeleiding worden hierop afgestemd: Ruimte waar kan, begeleiding waar nodig”Ook wordt er aandacht besteed aan ontwikkelingen in de samenleving. Zo worden elementen als digitalisering en het leven in een multiculturele samenleving verwerkt in het onderwijsprogramma. “In het kader van één van de kernconcepten ‘Binding’, Wie ben ik? En waar hoor ik bij?’ maken de kinderen een foto van zichzelf met een iPad en kunnen zij met andere opdrachten een duidelijk beeld vormen van zichzelf in de maatschappij. Met het oog op de huidige multiculturele samenleving vinden wij het ook belangrijk dat de leerlingen kennismaken met elkaars culturele verschillen. Zo is er gelegenheid om te bidden. Dit is niet verplicht, maar het is wel de bedoeling dat iedereen op deze momenten stil is uit respect voor de ander.”

Niet alleen de leerwijze is aangepast, ook de inrichting van de basisschool heeft een flinke gedaanteverwisseling ondergaan. Zo is er geen sprake meer van ‘gesloten’ klaslokalen, maar zijn de ruimtes openlijker met elkaar verbonden. Door deze veranderen werken kinderen in dezelfde ruimte aan verschillende opdrachten. “Tot nu toe gaat dit uitstekend”, zegt Jolande. “Er wordt natuurlijk wel rekening gehouden met de verdeling van de opdrachten in de ruimtes. Deze zijn zo verdeeld dat de kinderen niet gestoord worden door elkaar.” Een voorbeeld van een dergelijke verdeling is de ruimte met het ‘restaurant’ en het atelier. “In het restaurant kunnen de leerlingen eten en drinken en in het atelier werken de kinderen aan vakken als handvaardigheid en tekenen. Deze twee activiteiten kunnen prima samen in één ruimte.” Voor leerlingen die zich toch willen afzonderen, zijn er plekken beschikbaar die deels zijn afgesloten door middel van kasten. Ook kunnen de leerlingen gebruik maken van handige oorbeschermers.

De klassen zijn op Oostenwind vervangen door zogeheten Units. Groep 1 en 2 en een deel van groep 3 zijn ondergebracht in Unit 1. Unit 2 bestaat uit het andere deel van groep 3 en de groepen 4 en 5. “Leerlingen verplaatsen zich niet meer van een groep naar een andere groep. Er wordt gewerkt met doelen. Wanneer bepaalde doelen behaald zijn, volgen er weer nieuwe doelstellingen. Wel maken leerlingen na verloop van tijd de overstap van de ene naar de andere Unit. Het kan ook zo zijn dat een kind uit Unit 1 al deels meedraait in Unit 2. Dit is per individu verschillend op basis van zijn of haar ontwikkeling.”

De nieuwe koers die is ingezet is gerust bijzonder te noemen. Het is dan ook nog wel even wennen. “Natuurlijk zijn er in het begin wel kritische geluiden geweest, maar dit vind ik niet meer dan logisch. Het gaat toch om een ingrijpende verandering en dit roept vragen op. Het nieuwe beleid is echter prima van start gegaan. De meeste kinderen weten zich moeiteloos aan te passen, dat is erg leuk om te zien. Een leerling kwam aan het eind van de eerste schooldag naar een leerkracht toe om deze te bedanken, omdat hij zoveel geleerd had die dag. Dat is natuurlijk geweldig, want daar doe je het voor.”

De leerlingen van de groepen 6, 7 en 8 van De Schutse zullen hun lessen op de basisschool nog volgens het oude beleid volgen. Het is de bedoeling dat over drie jaar het nieuwe concept op de gehele school van kracht is. Vanaf dan draagt de school dan ook alleen nog de naam Oostenwind.

Lees ook

Pubquiz van KBO/PCOB in Trefpunt Heeten

HEETEN – De KBO/PCOB 55 afdeling Heeten pakt de draad weer op. Het activiteitenprogramma begint …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.