Home / archiefcentraal / sallandse muziekdocenten vinden elkaar

sallandse muziekdocenten vinden elkaar

Nu de gemeente Raalte flink bezuinigt op subsidie voor het muziekonderwijs, moeten muziekdocenten het over een andere boeg gooien. Muziekschool Salland, Muziekpraktijk Hans Groen en andere docenten, die eerder lid waren van Stichting Muziekonderwijs Raalte, hebben nu hun krachten gebundeld in het Muziekdocentencollectief Salland, zoals de werktitel luidt. Hun plannen? Meer samenwerking op velerlei gebied om het plezier van de leerlingen te bevorderen en de start van een digitale muzikantenbank.

“We moeten nog meer dan voorheen onze eigen broek ophouden”, legt Bas van den Toren van Muziekschool Salland uit. “Dat is niet per definitie verkeerd, maar wel erg moeilijk. Of je moet exorbitante lestarieven vragen óf je moet je drie slagen in de rondte werken.” Samen met Hans Groen benadrukt hij dat zij voor het laatste hebben gekozen. “We vinden goed muziekonderricht namelijk enorm belangrijk. Het is om te beginnen goed voor de persoonlijke ontwikkeling van de leerling, maar we hechten er ook waarde aan dat de leerlingen op een gedegen manier kennis maken met muziekinstrumenten. Helaas denkt de overheid er anders over. Cultuur ligt op dit moment nu eenmaal erg moeilijk.”

Het aanbod van het collectief is breed. De docenten bieden lessen in verschillende instrumenten aan zoals: gitaar, bas, drums, viool, klarinet, sax en alle toetseninstrumenten. Daarnaast is er ook een zanglerares. “Het is geen organisatie, maar wel een club van gelijkgestemden”, stellen Bas en Hans. “Samen staan we voor kwaliteit. Vrijwel alle docenten hebben een conservatoriumachtergrond.”

Het tweetal kwam op het idee voor het Muziekdocentencollectief Salland na afloop van het Moederdagconcert dat docentes Herma Jalink en Nynke Atsma hadden georganiseerd in het amfitheater in Luttenberg. “Daaraan werkten ook leerlingen van ons mee. Toen bleek er door samenwerking veel meer mogelijk te zijn. Normaal gesproken bespelen de leerlingen tijdens voorspeelmiddagen vaak allemaal hetzelfde instrument. Maar wat als je bijvoorbeeld een gitaarleerling koppelt aan een drummer en een bassist. Of een violist aan een pianist? Zo zijn er verschillende combinaties mogelijk. Dat maakt het voor iedereen leuker. Door onze krachten te bundelen is het bovendien gemakkelijker geworden om extra activiteiten te organiseren, zoals theaterbezoek, excursies en workshops.”

Bas en Hans willen zich daarnaast ook richten op de begeleiding van jonge bands. Het tweetal biedt twintig lessen van een uur aan en voor de leerlingen van docenten die zijn aangesloten bij het Muziekdocentencollectief Salland geldt er een speciale korting. Bas: “Het is de bedoeling om met meerdere bandjes naar een concertavond toe te werken. De muziekstijl maakt niet uit. We willen ook geen muzikaal stempel op de bands drukken. Het gaat ons om kwaliteitsverbetering. We geven tips en kunnen desgewenst ook andere docenten inschakelen.” Hans vervolgt: “Verder willen we er actief aan gaan werken om leerlingen te helpen met het samenstellen van hun eigen bandjes of ensembles. Of de muziek nou klassiek is of pop. We beschikken immers over een enorm netwerk.”

Daarnaast willen Bas en Hans op termijn een online muzikantenbank opzetten, waar jonge musici gelijkgestemden, bladmuziek, oefenruimtes en/of instrumenten kunnen vinden. Het gebruik daarvan zal voor leerlingen van bij het collectief aangesloten muziekdocenten gratis zijn. “Door op deze manier onze krachten te bundelen en met nieuwe initiatieven te komen, willen we een vuist maken en toewerken naar een duidelijk gestructureerde vorm van muziekonderwijs in Salland.”

Voor meer informatie kun je contact opnemen met Bas van den Toren, 06-22717404 of Hans Groen, 06-24250111.

Lees ook

Pubquiz van KBO/PCOB in Trefpunt Heeten

HEETEN – De KBO/PCOB 55 afdeling Heeten pakt de draad weer op. Het activiteitenprogramma begint …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.