De bezoekers van Stöppelhaene zullen de naam van Raalte Plaza onder andere tegenkomen op de schermen bij het hoofdpodium van het Stöppelveld en op de crewshirts. “Stöppelhaene is het grootste evenement van Raalte”, vertelt Wilfried. “Het publiek van Stöppelhaene overlapt met onze doelgroep. Nu al komen er verschillende deelnemers aan de optocht bij ons in de Welkoop om zaden en ander plakmateriaal te halen. We hadden graag hoofdsponsor willen zijn, maar dat is de Rabobank nou eenmaal al. Daarna zijn we gaan kijken wat er dan mogelijk zou zijn. Voor mij is het belangrijk dat de bezoekers van Stöppelhaene de naam Raalte Plaza vaak zien. We hopen er in deze regio nog meer goodwill mee te krijgen.”
Wilfried is er eerlijk over, als geboren en getogen Mariënhemer staat het Midzomerfeest bij hem op één. “Maar bij Stöppelhaene kwam ik ook al als kind. Eerst om met mijn ouders naar de optocht te gaan. Ik kom uit een agrarisch gezin, dus die link was er. Als je ouder wordt, ga je om andere redenen. Dan pak je een biertje. Wat mij aanspreekt aan het feest, en dat geldt eigenlijk ook voor het Midzomerfeest, is de gemoedelijkheid en de laagdrempeligheid. Je komt er altijd bekenden tegen.”
Paul en René zijn blij met het enthousiasme van Wilfried. Helemaal gezien de tijdsgeest. “In deze economisch mindere tijden is het moeilijker om sponsoren te vinden”, vertellen ze. “We begrijpen heel goed dat veel ondernemers op hun uitgaven moeten letten. Daarom hebben we ook grote waardering voor elke vorm van sponsoring. Wij denken dat sponsoring van Stöppelhaene toegevoegde waarde voor ondernemers kan en moet bieden. Daarover denken we graag met ze mee, net zoals we dat met Raalte Plaza hebben gedaan. Zo kan een mooie samenwerking ontstaan. Soms lukt het niet, maar meestal komen we er wel uit”
Raalte Plaza bestaat inmiddels alweer twee jaar. Het imposante pand aan de Heesweg biedt onderdak aan vestigingen van de Formido en de Welkoop Raalte en Woonstudio Raalte. “We waren twee jaar geleden ontzettend trots dat het ons gelukt was om in een lastige tijd zo’n project van de grond te krijgen”, vertelt Wilfried. “We wisten dat het moeilijk zou worden. Maar als ik nu de balans opmaak, kan ik alleen maar concluderen dat we alle doelstellingen die we onszelf destijds hadden gesteld, hebben gehaald. Daar ben ik ontzettend blij mee.”
De formule van Raalte Plaza heeft inmiddels ook navolging gekregen in onder andere Bodegraven, Wieringerwerf en Winsum. “Ik geloof absoluut in het succes van het samenvoegen van formules of winkels met een lokaal karakter onder één dak”, stelt Wilfried. “Maar een voorwaarde daarvoor, zeker in deze tijd, is enthousiasme. Je moet uitstralen dat je het oprecht leuk vindt om een klant te helpen. Het wordt voor veel ondernemers steeds moeilijker om het hoofd boven water te houden. Vroeger kwam het geld wel binnen. Nu moet je er echt voor zorgen dat het publiek naar je zaak komt. Dat kan met goede, opvallende en creatieve promotieacties, maar ook met gastvrijheid. Je moet je klanten echt in de watten leggen. Creëer loyaliteit. Daarbij helpt het lokale karakter van Raalte Plaza ook. De klanten uit de buurt kennen we bij de voornaam. Maar ondertussen bieden we wel volume. En daarmee leg ik ook weer een link naar Stöppelhaene. Ondanks dat het een groot feest is, heb je zo kundigheid gevonden. Je hoeft niet vooraf een paar vrienden te bellen, die kom je daar vanzelf wel tegen.”