Om toch bijval te krijgen voor zijn plan, heeft hij nu de politiek opgezocht. Daar heeft hij steun van de VVD gevonden. De liberalen stellen in een brief aan het Raalter college van B&W een serie vragen, met name over waarom de initiatiefnemer zo weinig steun krijgt van de gemeente.
Ondanks dat men het plan zelf wil financieren, dus zonder dat het de gemeente geld kost (m.u.v. een stukje grond voor parkeerplaatsen),worden er steeds worden er aanvullende eisen gesteld aan het plan. Men geeft toe dat het plan past binnen het bestemmingsplan, maar de goothoogte zou niet kloppen,” schrijft raadslid Piet Pont. “Dan ga je in overleg, zou je als welwillende burger denken, om te kijken hoe het, in de ogen van stedenbouw, dan wel kan. Er worden steeds nieuwe dingen bedacht om het plan te torpederen.”
Ook heeft Pont contact gezocht met wethouder Wagenmans, maar die gaf als antwoord dat de stedenbouwkundig ambtenaar de vragen zou beantwoorden. “Het antwoord was nietszeggend en gaf geen antwoord op de vragen,” aldus het raadslid.
Een ambtenaar met ‘ruimte’ in zijn portefeuille deelde Pont mede dat er regelmatig contact is geweest met initiatiefnemer Stapel. “Er zou diezelfde dag nog een brief uitgaan naar de heer Stapel, met wat aanvullende voorwaarden. Uit de antwoorden, kun je maar één conclusie trekken: niks aanvullende voorwaarden, helemaal nieuwe eisen. Men wil het project van de heer Stapel niet, zo lijkt het,” stelt de VVD’er.
“Nu is het gevelfront weer te lang, ten opzichte van de korrelgrootte langs de Zwolsestraat. En ‘hoewel de nieuwbouw past binnen het brede bouwvlak van het bestemmingsplan, moeten het twee of drie herkenbare en eenvoudige hoofdvolumes zijn, passend binnen de structuur van de bestaande bebouwing.De gevelverdeling is veel te druk enz.” Pont vraagt zich af of er in de stijl van vijftig jaar terug gebouwd moet worden.
Pont geeft de gemeente slechts een dringend verzoek mee: “Laat de gemeente eens kijken hoe het plan wel kan worden uitgevoerd en niet steeds hoe het niet kan.”