Weet u wat uw bedrijf waard is? En over 5 jaar, als u beslist dat u de zaak wilt verkopen? Creëer kansen door te praten met Willem Mulder van LenS accountants. Specialist op het gebied van overnames en waarderingen. “Samen met de ondernemer kijk ik naar het heden en de toekomst. Inzicht, wensen en verwachtingen zorgen voor een heldere toekomstplanning. Fuseren? Verkopen? Door op tijd de waarde van je onderneming te bepalen, kan de ondernemer gerichter stappen ondernemen.”
LenS accountants heeft onlangs zijn nek uitgestoken door het bestaande pakket aan dienstverlening uit te breiden met de portefeuille Overnames & Waarderingen. Het gezicht van deze nieuwe tak binnen het succesvolle kantoor is Willem Mulder die hiervoor speciaal de opleiding business valuation aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam heeft gevolgd.
Een eigen medewerker voor overnames en waarderingen kan worden gezien als een belangrijk signaal dat LenS accountants in zijn sector een bepaalde status heeft bereikt. Over het algemeen zijn het namelijk de echt grote kantoren die een dergelijke specialist in huis hebben. Met kantoren in Raalte, Hattem en Deventer heeft LenS accountants inmiddels echter aardig wat in de melk te brokkelen en nu is de volgende stap gezet.
‘We spelen hiermee nadrukkelijk in op de vergrijzing van de bevolking. Veel ondernemers zijn 50+ en willen op (korte) termijn een keuze maken. Kan het bedrijf worden overgenomen en hoe zal het worden gewaardeerd? Hun toekomst hangt mede af van het antwoord op deze vragen. Tevens zijn er veel starters die vanaf nul een onderneming opbouwen, terwijl een vliegende start een betere optie kan zijn.
’Accountants en adviseurs, die overnames en waarderingen er bij doen, maken vaak gebruik van formules. De input voor die formules of kengetallen zijn vaak historische financiële gegevens, terwijl de waarde juist wordt bepaald door de toekomstige geldstromen. Voorbeeld: Een factor die vaak wordt gehanteerd voor de waarde van een onderneming is vijfmaal de winst. Maar is de waarde van een bouwonderneming die in het verleden altijd winst heeft gegenereerd maar nu minder orders heeft vijfmaal de historische winst?’
‘Een goed waarderingsrapport onderscheidt zich van een eenvoudige formule of kengetal door de waarde te onderbouwen. Daarbij wordt een analyse gemaakt van de branche waarin de onderneming actief is en de marktpositie van de onderneming. Op basis daarvan wordt een prognose opgesteld die dient als input voor het berekenen van de waarde. Een waarderingsrapport is meer dan een getal. De analyse en prognose zijn niet alleen nuttig bij een verkoopmoment, maar kan ook dienen als strategisch plan. Veel ondernemers hebben geen plan waar zij over een x aantal jaren willen staan, maar hebben wel dromen. Door daarover na te denken en te sparren met een adviseur weet je wat er mogelijk is. Een strategisch plan dient dan als doel dat periodiek geëvalueerd en eventueel bijgesteld moet worden.
De transactiebegeleiding bij de koop of verkoop van een onderneming is nauw verwant aan de waardering van een onderneming. ‘Wij staan de ondernemer bij gedurende de gehele transactie. Het boeiende is dat geen enkele transactie hetzelfde is waardoor het telkens de kunst is om de belangen van onze klant zo goed mogelijk te waarborgen.’, stelt Mulder. Aangezien de belangen groot en de materie complex kan zijn, wordt elke casus intern door een vennoot en een fiscalist gevolgd. ‘We hebben alles in eigen huis of binnen ons netwerk.’
De specialist Overnames & Waarderingen adviseert wel om mede vanuit fiscale overwegingen tijdig te beginnen met de voorbereidingen voor bedrijfsopvolging. ‘In een kosteloos en vrijblijvende bespreking van ongeveer twee uur heb ik op hoofdlijnen wel inzichtelijk hoe de situatie is en kunnen we de mogelijkheden bespreken. Een bedrijfsadviseur of accountant van de ondernemer is van harte welkom om aan te haken. Vaak vindt men het wel prettig als ook de eigen vertrouwenspersoon aanwezig is.’