De damwanden rondom de tunnel in Nijverdal worden vanaf donderdag een voor een weggehaald. Dat betekent dat de tunnel op zich klaar is. Maar de hinder voor treinreizigers duurt nog minstens een jaar. Medio 2013 is de spoorverbinding van Zwolle naar Enschede weer normaal. Eerst maar eens kijken of de tunnelbak waterdicht is.
Als bekend leggen Rijkswaterstaat en Prorail een tunnel aan in het centrum van Nijverdal. De N35 loopt dwars door het dorp en dat is niet handig. Voor een miljoen euro per meter wordt de tunnel aangelegd, tweebaans voor auto’s en eenbaans voor de trein, dus uitbreiding naar dubbel spoor en vierbaans zit er nooit meer in.
Maar voordelen zijn er volgens de Rijkswaterstaat en Prorail vooral. Rijkswaterstaat zegt ‘minder files, minder stank, minder geluidsoverlast’. Prorail zegt: ‘het stationsgebied wordt veiliger en beter bereikbaar. De treinverbindingen worden betrouwbaarder.’
Of de voordelen waar gaan worden, moeten we eerst zien. De auto-voordelen van RWS hebben namelijk ook alles te maken met de verkeersintensiteit. Die is de laatste jaren aan het afnemen vanwege de crisis, maar doorgaans wordt de groei veel te laag ingeschat. Als het tóch drukker wordt, kun je straks in die tunnelbak geen kant meer op. Nooit meer. De voordelen van Prorail lijken er een beetje met de haren bijgesleept. Een tunnel heeft niet zo veel te maken met veiligheid van het stationsplein en zal op de betrouwbaarheid van verbindingen geen invloed hebben.
Al meer dan twee jaar hebben treinreizigers intussen alleen maar nadelen ondervonden van de aanleg van de spoortunnel. De trein vanuit Zwolle stopt aan het begin van de Nijverdalse berg op een geïmproviseerd station. Reizigers moeten lopend, fietsend of met een gratis bus naar het reguliere station waar de trein naar Enschede verder gaat. Ondanks protesten van reizigers en politici heeft de NS geweigerd de treintijden zo aan te passen dat het oponthoud minimaal is. De planners van het spoorboekje hebben geen enkele actie ondernomen het de reiziger een beetje naar de zin te maken, anders dan met mooie woorden op hun site over de voordelen als straks de klus klaar is. Zowel reizigers als politici staakten hun protest, de eerste groep omdat het zinloos is tegen een machtig en log apparaat als de NS te strijden. De tweede omdat de media-aandacht wegebde.
Resultaat is dat reizigers iedere dag minimaal een uur vertraging oplopen. Meer dan drie jaar lang.
Maar sinds donderdag worden de damwanden weggehaald, is het dak afgewerkt, zal er snel zand over komen en komen beide uiteinden van de tunnel glooiend de grond uit. Daar rijden voorlopig alleen nog maar werkauto’s in en uit. De trein onderbreekt zijn spoor nog dik een jaar.
Meer foto's




