Vanaf 9 september 2012 is in Kasteel het Nijenhuis bij Heino de tentoonstelling ‘Jan Hendrik Verstegen – Ademloze ruimtelijkheid’ te zien.
Met meer dan honderd schilderijen en tekeningen wordt voor het eerst een overzicht gepresenteerd van het oeuvre van de ten onrechte nog vrijwel onbekende schilder
Het oeuvre van Jan Hendrik Verstegen is geworteld in de realistische schilderkunst die in de jaren dertig en veertig van de twintigste eeuw in heel Europa de toon aangaf. In Nederland waren het magisch realisten als Carel Willink en Pyke Koch en surrealisten als Joop Moesman en Melle die met hun schilderijen uiting gaven aan het destijds alom heersende gevoel van vervreemding en dreiging. Verstegen, die een generatie jonger was dan de genoemde schilders, kende dat gevoel uit eigen ervaring maar kon dit pas na de Tweede Wereldoorlog in zijn kunst verwerken.
Hoewel Verstegen een realistische schilderstijl hanteerde, ging het hem niet om de werkelijkheid zelf. In een brief schrijft hij: “Ik probeer de realiteit te hanteren als niet meer dan een verwijzing: veel informatie, veel invulbare leegte. Daar raken realisme en abstractie elkaar. Als zinnig realist probeer je niet de illusie van de zichtbare werkelijkheid op te roepen, je schept een herkenbaar kader voor de ideeënwereld van de beschouwer.”
Het geschilderde universum van Verstegen is een poëtische droomwereld, waarin het fantastische en onmogelijke op een zeer realistische manier worden gepresenteerd. Soms zet hij de kijker à la Magritte op het verkeerde been. De naoorlogse vernieuwingen in de beeldende kunst liet Jan Hendrik Verstegen bewust aan zich voorbijgaan. Zijn artistieke ijkpunt bleven de jaren dertig en veertig, de periode waarin hij als mens en als kunstenaar werd gevormd en die op hem een onuitwisbare indruk naliet. Hoewel de expliciete dreiging gaandeweg uit zijn oeuvre verdween, zit in alle schilderijen een onderhuidse spanning, die nu nog is na te voelen, alsook een zekere raadselachtigheid, die na elke onderzoekende blik van de beschouwer niet kleiner maar juist groter wordt.
Bij de tentoonstelling verschijnt een publicatie van Verstegen & Stigter met essays van auteur Nelleke Noordervliet en filosoof Peter Wesly. Vanaf 9 september tot en met 6 januari is de tentoonstelling in Kasteel het te zien.
Meer foto's



