“Mensen hebben behoefte aan kleur. Het heeft een enorme invloed op ons. Vooral op ons onderbewustzijn. Kleur bepaalt zelfs voor 80 procent onze waarneming bij de eerste indruk en beïnvloedt onze zintuigen. Zo werkt bijvoorbeeld tomatenrood optimaal op onze smaakpapillen. Bruintinten zien we veel terug in interieurs omdat wij daarmee tot rust komen en huiselijkheid ervaren”, zegt Debbie Kotteman, imagocoach (uit Heeten).
De eigenaresse van Jouw Eigen Kracht combineert haar kennis van kleuren met haar ervaring als communicatiedeskundige. Ze geeft bedrijven en particulieren kleur-, stijl- en imagoadvies. “Mensen vormen hun eerste indruk binnen drie seconden. Presentatie en uitstraling zijn dus belangrijk! Zeker bij de hoeveelheid indrukken die wij dagelijks krijgen. Dat is in de afgelopen 15 jaar verdubbeld van 60.000 naar 120.000 per dag. Je hebt dus echt één kans voor een eerste indruk. En als die indruk klopt en authentiek is, is de helft al gewonnen” vertelt Debbie. “Dus denk na over wat je wilt laten zien. Hoe benadruk je jouw sterke punten? Hoe breng je de boodschap zo goed mogelijk over? Daar werk ik met mijn klanten aan.” Kleuranalyses zijn een onderdeel van het advies van Debbie. “Onbewust hechten mensen veel waarde aan kleuren. Los van smaak kun je objectief vaststellen welke kleuren goed bij iemand of een bedrijf passen. Welke kleur het beste werkt, hangt voor personen af van het kleurtype, welke we kunnen onderverdelen in lente-, zomer-, herfst- of wintertypes.”
Als communicatiespecialist weet Debbie marketingdoelen van bedrijven te vertalen naar uitstraling. “Welk effect heeft bijvoorbeeld de receptie op klanten? Klopt de uitstraling van de website met het werkelijke bedrijf? Samen kijken we naar mogelijke verbeteringen. Zo adviseerde ik onder andere medewerkers die door een reorganisatie opnieuw moesten solliciteren. Dat draait om bewustwording: hoe val je op, waarom zou een bedrijf voor jou kiezen? Er gebeurt zoveel meer in ons onderbewustzijn dan wij denken. Hoe kun je dan de jouw kwaliteiten op het onbewuste niveau laten zien aan anderen in je persoonlijke presentatie? Ook
zzp’ers die net beginnen roepen mijn hulp in.”
Bedrijven adviseert ze intern, particulieren ontvangt Debbie in haar praktijk bij projectinrichters Boerhof in Heeten. Debbie geniet ervan: “Als je weet hoe je er goed uit kunt zien, waar je kwaliteiten liggen en je daar bewust van bent, stijgt je zelfvertrouwen. Ik krijg zulke positieve reacties van klanten, die echt verandering merken. Ze krijgen complimenten, voelen zich beter en staan meer in hun eigen kracht. Daar halen we beiden energie uit. En het werkt ook positief voor mijn bedrijf: tevreden mensen vertellen het verder.”
Meer informatie op staging2.jouweigenkracht.nl