Home / archiefcentraal / script regie en hoofdrol in ad reclame

script regie en hoofdrol in ad reclame

En toen zat André van der Zee uit Wijhe ineens midden in een zelfgeregisseerde tv-reclamespot van het AD. Van der Zee had met zijn productiebedrijf Beleef! Media net een los-vaste afspraak gemaakt met een bedrijf uit Alphen aan de Rijn, of hij bij hen niet eens iets in de regie wilde doen. “Omdat ze gecharmeerd zijn van mijn keuzes”, vertelt André. “Bellen ze me een week later op voor een pitch voor een grote AD-commercial. Of ik mee wilde gaan naar het hoofdkantoor van het Algemeen Dagblad in Rotterdam, voor een visie. Want dat vonden ze toch wel wat spannend. Ook omdat die commercial op alle zenders zou komen. Dan laat je wel even een visitekaartje achter.”

Nu is een pitch een media-presentatie, waar doorgaans meer partijen laten zien wat voor ideeën ze hebben over de commercial. “Maar in ons geval zeiden ze nog tijdens het eerste gesprek, dat wij het maar gewoon moesten doen. En of ik dan ook niet gelijk de hoofdrol wilde spelen… Stond ik een uurtje later op de parkeerplaats en dacht: Tja, soms moeten dingen blijkbaar zo zijn.”

In Salland kennen we Van der Zee als de vaste invaller bij het praatprogramma EDNED van RTV Oost. Hij is ook presentator en maker van de programmareeks over de duurzame dorpen in Overijssel. En hij maakte de tv-serie over ’t Natuurlijk Huus. Nu dus in de reclame.

“Ik had een verhaallijn met animatie bedacht en had nog een goede locatie nodig om het op te nemen. Mijn woonkamer was er wel geschikt voor en dus zijn de opnames ook bij mij thuis gedaan. Als we dan toch eenmaal bezig zijn, dan ook maar goed. Al met al een heel spektakel. Er is overdag gedraaid, maar het moest avond lijken. Dus hebben we alles in huis afgeplakt en is met kunstlicht de avond gemaakt. Er stond een vrachtwagen vol apparatuur bij ons in de straat om dat allemaal mogelijk te maken. Een commercial is heel wat anders dan een reportage. Elke opname wordt tot in de puntjes uitgedacht en moet helemaal perfect uitgelicht zijn. En dan ben je dus zo een hele dag bezig voor een commercial van 25 seconden.”

Het verhaal van de commercial gaat over de boekenreeks Planeet Aarde dat het AD aanbiedt aan haar lezers: Vader en zoon gaan zo op in het eerste deel dat gaat over dino’s, dat het boek werkelijkheid wordt en een gigantische Tyrannosaurus Rex de huiskamer instapt.

Wie André met zijn zoon (een stand in van een castingbureau) wil zien, kan nog tot en met 9 maart op alle zenders terecht waar Nederlands gesproken wordt. Even naar YouTube kan natuurlijk ook.

De commercial is nog tot 9 maart op alle zenders, en dan op primetime: “Ja, dat is wel lekker. Al mijn kennissen hebben inmiddels ge-smst’, gemaild, gefacebookt en getwitterd. En dan misschien over een paar maanden wel weer. Want het AD heeft meerdere keren per jaar zo’n reclame-offensief. Beleef! Media heeft een heel netwerk aan disciplines. Van de cameraman van de filmacademie tot de vormgever die animaties maakt voor CNN. Het is een kwestie van de juiste mensen bij elkaar halen en dan maak je kwalitatieve producties. En daar hoef je de regio niet voor uit”.

Lees ook

Inloopspreekuren voor reizen met OV weer opgestart

REGIO – De OV-ambassadeurs starten weer met inloopspreekuren voor 55-plussers die meer willen weten over …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.