Home / archiefcentraal / olst wijhe neemt loopje met gezondheid burger

olst wijhe neemt loopje met gezondheid burger

De Werkgroep Stop Varkensflats Wijhe blijft er alles aan doen megastallen in het buitengebied van Olst-Wijhe tegen te gaan. Daar waar de dierziektes om zich heen grijpen en iedere keer met een nieuwe variant voor de dag komen, daar waar de Raad van State de gemeente Dalfsen terugfloot omdat ze negatieve effecten op het milieu niet meenam in een bestemmingsplanwijziging, daar gaan gemeenten gerust door met de aanleg van de stallen.

Afgelopen dagen heeft de gemeente Olst-Wijhe inspraakavonden gehouden met als doel het bestemmingsplan zo te wijzigen dat Landbouw Ontwikkelingsgebieden (LOG’s) ook in deze gemeente mogen neergezet worden. De Werkgroep Stop Varkensflats Wijhe heeft daar de bijgaande tekst uitgesproken. De essentie hiervan is dat de gemeente Olst-Wijhe met het oog op gezondheidsrisico’s (Q-koorts, MRSA, fijnstof) vanuit het voorzorgprincipe de komst van LOG’s moet blokkeren.

Aan het woord Martie Leusink:

Onlangs fietste ik van de Raalterweg over de Elshofweg naar de school van Elshof en toen viel het mij opeens op hoeveel maatregelen de provincie en de gemeente Olst-Wijhe hebben getroffen uit voorzorg voor het welzijn van de burgers. Een – niet volledige – opsomming:

1. Het fietspad langs de Raalterweg is rood gekleurd om op te vallen en verhoogd aangelegd om de snelheid van het kruisende verkeer te remmen.

2. Een bord geeft aan dat je een zone binnengaat waar de maximumsnelheid 60 km per uur is.

3. De weg is zo smal aangelegd dat tegemoetkomende personenauto’s elkaar nauwelijks kunnen passeren, dus dat haalt de vaart er wel uit. Als een personenauto een vrachtwagen of landbouwvoertuig tegenkomt, moet de personenauto de berm in, dus hardrijden wordt effectief tegengegaan.

4. De smalle asfaltstrook is aan beide zijden begrensd door grasklinkers. Deze zijn er kennelijk voor bedoeld onschuldige burgers met een slaperig of dronken hoofd wakker te trillen, zodat ze niet plompverloren de wetering in rijden.

5. Bij de bebouwde kom van Elshof wordt je door middel van een bord en een drempel attent gemaakt op de plaatselijk geldende maximumsnelheid van 30 km per uur. Kennelijk bedoeld om wandelaars te behoeden voor onheil.

6. Na de kruising met de Hogeweg begint de schoolzone. Kinderen worden dag en nacht, zowel op schooldagen als in de weekends en vakanties beschermd tegen snelheidsmaniakken.

Kortom de overheden hebben het kennelijk goed met de burgers voor en nemen talloze maatregelen om hen tegen mogelijk onheil te beschermen! Dat is nog eens voorzorg! Tenminste… zolang het om tastbare zaken als auto’s, trekkers, asfalt en weteringen gaat!

Hoe anders wordt het als we het hebben over de ontastbare zaken als bacteriën, fijnstof, Q-koorts of MRSA! Dan steekt de gemeente de kop in het zand; de provincie lijkt zich nog eens te bezinnen.

De LOG’s vormen een dubbel concentratieprobleem: enerzijds teveel dieren op één bedrijf; anderzijds teveel van die bedrijven op een relatief kleine oppervlakte. De risico’s voor de volksgezondheid zijn evident: fijnstof, MRSA, Q-koorts!

Een overheid, die het voorzorgprincipe serieus neemt, zou zijn burgers niet alleen moeten beschermen tegen de risico’s die deelname aan het verkeer met zich brengen, maar juist en vooral ook tegen de risico’s die door de intensieve veehouderij worden veroorzaakt. En dus moeten de LOG’s de wereld uit; te beginnen in Olst-Wijhe!”

Lees ook

Sportief en Gezond peiling in Raalte

RAALTE – De gemeente Raalte, GGD IJsselland en het Sportbedrijf Raalte vragen alle inwoners van …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.