Home / archiefcentraal / landelijke erkenning voor hartholt

landelijke erkenning voor hartholt

Landelijke erkenning BPBI voor Hartholt Bewindvoering

Hartholt Bewindvoering is officieel erkend door de landelijke BPBI (Branchevereniging van Professionele Bewindvoerders en Inkomensbeheerders). Het jonge maar snel gegroeide bedrijf in Lierderholthuis ziet de erkenning als beste kwaliteitsbewijs voor het toenemende werk als officieel bewindvoerder voor mensen die hun financiën zelf niet meer kunnen regelen.

Hartholt Bewindvoering, gevestigd op het Sallandse platteland tussen Lierderholthuis en Heino, werd in 2006 opgericht door Hans Hartholt. Met zijn grote ervaring in de schuldhulpverlening bij de kredietbank Stadsbank Apeldoorn, legde hij in een huiskamer in Lierderholthuis de stevige basis voor Hartholt Bewindvoering. Hij kreeg daarbij snel de steun van zijn jongere broer Henk Hartholt en van Geke van Olst.

Inmiddels werken er al tien medewerkers in het kantoor waar de meest recente uitbreiding en verbouwing net afgerond is. ‟Wij hebben aan de ene kant verstand van zaken, veel deskundigheid en ervaring in huis, maar zijn aan de andere kant toch klein en overzichtelijk genoeg om snel en met korte lijnen te werken. In ons uitgebreide netwerk is dat inmiddels aardig bekend,‟ zo omschrijven de broers Hartholt de oorzaak van de snelle groei van hun bedrijf.

Schuldsanering op basis van de WSNP (Wettelijke Schuldsanering Natuurlijke Personen) is voor velen een schrikbeeld, maar Henk en Geke nuanceren dat; ‟Natuurlijk, het is en blijft een heel zware maatregel, opgelegd door de rechtbank. Het is ook bijna altijd het eindstation van een lange periode waarin mensen met steeds grotere geldproblemen kampen. Als wij langskomen voor een intakegesprek, dan durven ze soms niet eens open te doen en zijn de ramen geblindeerd, zo bang zijn ze voor deurwaarders en schuldeisers. Bij schuldsanering is het traject heel helder en overzichtelijk. Drie jaar op bijstandsniveau leven, maar daarna weer kunnen beginnen met een schone lei. Ook als je niet alles hebt terugbetaald. In dat geval wordt de restschuld overigens niet kwijtgescholden maar die is ook niet meer inbaar. Toch geldt in alle gevallen, na die zware periode geef je mensen een nieuwe start,‟ zo vertelt het tweetal.

In totaal begeleidt Hartholt Bewindvoering nu zo’n vierhonderd mensen bij het saneren van hun schulden. Dat kan maximaal 3 jaar per zaak, maar zo’n wettelijke termijn bestaat er niet bij de jongere, tweede tak van het bedrijf. Dat is namelijk het optreden als bewindvoerder voor mensen die door psychische of lichamelijke problemen niet meer zelf hun financiën kunnen regelen. ‟Vergeleken met schuldhulpsanering zijn die trajecten lastiger. Er is ook geen maximumtijd en je bent er intensiever mee bezig,‟ zo vergelijkt Henk Hartholt.

„Vaak wordt bij bewindvoering gedacht aan een dementerende vader of moeder, terwijl de kinderen ver weg wonen. Dat is in de praktijk slechts een klein deel. Veel vaker gaat het om mensen met bijvoorbeeld drank- of drugsproblemen. Of mensen die niet meer met geld kunnen omgaan en zichzelf of hun huis verwaarlozen. De kantonrechter vraagt ons dan om als bewindvoerder op te treden. Wij moeten dan het salaris, pensioen of uitkering beheren.‟

Voordat Hartholt als bewindvoerder gaat optreden, moet er wel een medische verklaring of een sociaal verslag van een hulpverlenende instantie zoals maatschappelijk werk, Carinova of RIBW overlegd worden. Recent zijn ook geldproblemen en schulden een extra reden om toegelaten te worden tot zo’n beschermingsbewind. Hartholt Bewindvoering wil daarbij dat zo’n regeling op vrijwillige basis aangevraagd wordt. ‟En belangrijk is dat we de sociale omgeving van zo iemand goed in beeld hebben. We zijn beschermingsbewindvoerders, letten op het geld en de goederen maar zijn geen hulpverleners of psychologen. Omdat wat wij doen wel heel ingrijpend kan zijn, moet je dus goed weten wie je eventueel kunt inschakelen als er problemen zijn,‟ zo zegt Henk Hartholt.

Als een beschermingsbewind niet kan, dan is er nog een andere mogelijkheid, het vrijwillig budgetbeheer. Hartholt regelt dan de financiële zaken zoals huur, hypotheek, energie, water en ziektekosten. Daarvoor wordt wel een vergoeding gevraagd maar soms is het mogelijk om daarvoor bijzondere bijstand voor aan te vragen bij de eigen gemeente. Op de eigen site van het bedrijf (www.hartholtbewindvoering.nl) wordt daarover informatie gegeven.

Met de recent verworven BPBI-erkenning, keurig ingelijst aan de muur, is het Sallandse bedrijf erg tevreden. ‟In principe mag en kan iedereen bewindvoerder worden, deskundig of niet maakt niet uit. Voordat je echter deze erkenning krijgt, moet je aan heel veel kwaliteitseisen voldoen op het gebied van opleiding, kennis en werkwijze. Er zijn in heel Nederland maar zo’n 200 van deze erkenningen . Ook nadat je die hebt gekregen, word je jaarlijks weer gecontroleerd door de branchevereniging. Voor ons betekent het dat we gewoon goed bezig zijn.‟

Lees ook

Carolien Jonkman: Ome Jan

Mijn ome Jan is overleden. Hij was mijn peetoom. Toen hij ziek werd, is aan …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.