Bij de Carnavalswinkel van Vera Aa in Raalte merken ze niks van de crisis. “Onze klanten winkelen online, de orders komen zeven dagen per week en 24 uur per dag binnen. En dat gaat het hele jaar door”, vertelt Vera Aa. Nu, in de aanloop naar de Carnavalstijd, beginnen de echte drukke dagen. En wederom keuze genoeg: het totale assortiment bestaat uit circa 25.000 artikelen waarvan circa 3.500 kostuums.
“Vorig jaar braken we landelijk door en nog steeds wordt het elke maand drukker”, vervolgt Vera. “Wat site betreft, zitten in een rijdende trein, een continue proces van automatiseren en professionaliseren. Maar het blijft mensenwerk en draait om het presenteren van het assortiment. Het online winkelen is eigenlijk in essentie gelijk aan het offline winkelen.”
Het hoogseizoen is na Kerstmis gestart en Vera werkt met haar twaalfkoppige team van s’ morgens 8.30 uur tot ‘s avonds 21.00 uur in ploegen op kantoor, magazijn en in de winkel. “Het contact met de klant staat nog steeds centraal, alleen verloopt het nu merendeels via de mail, we telefoneren via internet, lopen rond met headsets en zitten veel meer dan ooit achter de computer. De webwinkel is onze etalage, de transporteurs voeren aan en halen de pakketten weer op voor alle klanten in heel Nederland, België en zelfs verder buiten Europa. En net als onze vaste klanten uit de regio, weet men nu vanuit heel Nederland Raalte in Salland te vinden.”
De winkel is zes dagen per week geopend, maandag van 13.00 tot 18.00 uur. Dinsdag tot en met donderdag van 11.00 tot 20.00 uur, vrijdag van 11.00 tot 21.00 uur en zaterdag van 9.00 tot 17.00 uur. De Carnavalswinkel van Vera Aa is te vinden aan de Brugstraat 2 in Raalte. Meer informatie op staging2.carnavalswinkel-online.nl
Veel kostuums zijn een reactie op nieuwsfeiten. “Juist door de Eurocrisis zie je bijvoorbeeld een grote behoefte aan show en glamour”, vertelt Vera. “Men wil graag weg van de zorgen van alledag. Je kunt het zo gek niet bedenken: Venetië, het nabij- of verre Oosten, historische uniformen, SWAT-vesten, superhelden, stripfiguren, horror, tovenaars, personages uit films en strips, alles kan! De invloed van de Toppers concerten is ook enorm, voor 2012 wordt de dresscode ‘Love boat’. Het marinethema trekt al veel kijkers en kopers. Opvallend is ook dat men veel meer sámen feest viert. We krijgen veel grote orders van bedrijven en horecagelegenheden. De voorpret bij een themafeest is zo’n samenbindende factor. Voor bedrijven en organisaties is dit People management ten top, geen kostenpost maar meer het uitdelen van geluksbudget.”