Home / archiefcentraal / gewoon carolien cito examenstress

gewoon carolien cito examenstress

Op 7, 8 en 9 februari beginnen voor de kinderen in de groepen 8 van de basisscholen in Nederland de CITO toetsen. Ieder kind zal in een bepaalde mate een spanning voelen en gedachten hebben over deze toets. De oorspronkelijke bedoeling van de toets is om zeker te zijn dat elk kind naar het vervolg schoolniveau zal gaan dat het aankan, zodat elk kind fijn en blij zijn leerweg kan vervolgen. Echter in onze menselijke geest lijken er soms nog blokkades te zijn op ‘presteren’. Bijvoorbeeld dat een slechte toets iets zegt over wie je bent.

Bepaalde kinderen met angst voor toetsen hebben ouders die door de resultaten van de toets op een andere school kwamen dan zij graag wilden of (hun ouders) verwacht hadden. Dat was soms een teleurstelling. Dit is geen fijn gevoel. Dit gevoel heeft soms nu nog geen plek gekregen en dan wordt het geprojecteerd op de CITO of de scholen/ docenten. “Zij hebben het niet goed gedaan, stomme toets, door de Cito/ de docent/ die school heb ik niet kunnen doen wat ik wilde’ (ik ben een slachtoffer van het systeem).” De energie van deze gedachten en emoties speelt dus nog een onbewuste rol bij het kind, waardoor een kind ook gemakkelijk dergelijke gedachten en emoties krijgt voor de toets die een negatieve invloed hebben op het presteren.

Tips voor ouders: Verwerk je eigen emoties over toetsen en leergeschiedenis. Blijf zoals altijd zorgen voor voldoende ontspanning en beweging, goed slapen en goede voeding. Wijs het kind op het feit dat hij de afgelopen jaren alles geleerd heeft wat nodig is, dat hij het zo vaak geoefend heeft dat hij het zal weten op het moment dat het nodig is, dus dat hij het kan. Er is alle tijd om alle vragen te beantwoorden, daar is allemaal rekening mee gehouden. Heb gedachten over vertrouwen naar je kind, de CITO, de school en docenten.

Speciale tips voor docenten: Let erop dat de kinderen hun voeten goed op de grond hebben staan en de rug zoveel mogelijk tegen de leuning aanhebben. Zo kunnen ze gemakkelijk spanningen af laten vloeien. Leer ze rustig en diep ademhalen, zeker voordat ze beginnen. Zuurstof en ook water zijn goed voor rust en helderheid.

Graag lees ik of je wat aan de tips hebt en hoe het is gegaan via info@carolienjonkman.nl. Heb je nog meer begeleiding nodig met betrekking tot examens of toetsen, kijk dan op www.carolienjonkman.nl

Lees ook

Vriendenkring van de Hartkamp viert 40-jarig bestaan

‘Het doel is exact hetzelfde gebleven: ‘Het leven voor de bewoners zo aangenaam mogelijk maken’ …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.