In mijn laatste column heb ik mijn kritiek over een hypocriete overheid verwoord. Essentie daarbij: het in de maling nemen van de vrijwilligers en vervolgens wel allerlei eisen stellen aan en prestaties verwachten van die vrijwilligers. Maar wat te denken van het onderwijs?
Een chronisch te kort aan vakleerkrachten sport, dus een zeer matige bijdrage aan gezond en veilig bewegen in met name het basisonderwijs. De fysieke achterstand vertaalt zich naar de clubs: daar mogen vrijwilligers de achterstand wegwerken. Kinderen van 12 jaar die niet eens een koprol kunnen maken, zeer slecht bewegen, een enorme achterstand in basisvaardigheden en ga zo maar door.
Nu wordt door het onderwijs wel eens de hulp ingeroepen van verenigingen. En dan begint ook daar het hypocriete gedrag. Heeft de trainer, die op school wil helpen, wel een onderwijsbevoegdheid? Nee? Dan komt hij de school niet in! Dan mag hij geen sportlessen geven!
Diezelfde clubtrainer mag buiten schooltijd bij de club wel keihard werken om de achterstand, die op school ontstaat, wegwerken, wetende dat het bijna dweilen met de kraan open is. De vergoedingen die trainers daarvoor ontvangen is een schijntje of zelfs helemaal niets. Maar zijn deskundigheid mag niet op school ingezet worden vanwege een ontbrekend papiertje, een bevoegdheid. Natuurlijk is dit alleen maar om verantwoordelijkheid af te schuiven.
Men wil weer vakleerkrachten gym op de basisschool. Maar die zijn er gewoon niet voldoende! Dan komt de overheid met weer een prachtig plan met mooie projecten om school en sport te verbinden en doet dan een nadrukkelijk beroep op verenigingen (lees: vrijwilligers) om bij te springen, om mee te doen. Ja, logisch, dat maakt het lekker goedkoop en je kunt het meeste geld uitgeven aan duren mensen die dure plannen maken die vervolgens verzanden in bureaucratie en regelgeving. En wie krijgt dan weer de schuld dat het effect straks onvoldoende is? Juist ja, de clubs die niet voldoende meewerken.
En die clubs worden dan weer afgerekend door de lokale overheid omdat zij onvoldoende participeren en presteren in dergelijk projecten. Mijn oproep aan het onderwijs: leg die regeltjes om verantwoording af te schuiven eens aan de kant. Kijk eerst naar de doelstellingen en open je ogen voor al die goed opgeleide trainers. Zij komen misschien één papiertje tekort maar zijn vele malen beter in wat zij kunnen dan die leraar die bij mooi weer niet veel verder komt dan een partijtje kastie of voetbal.
Gemeente: doe je ogen open voor de realiteit en profiteer ten volle van die deskundige vrijwilliger. Bezuinigen OK! Maar doe dat niet op een achterbakse wijze door een prestatieverwachting bij clubs neer te leggen in ruil voor subsidie, terwijl je weet dat de school de deur gewoon dicht houdt. En dus komt er geen subsidie, lekker makkelijk bezuinigen in plaats van investeren in sport.
Ik zou zeggen: word wakker, kom letterlijk in beweging!
Maar ja, wie ben ìk??
HAEN