Kruispunt Bos in Raalte, daar gaat het allemaal vastlopen als straks de N35 bij Zwolle en Wijthmen vierbaans is en als de tunnel bij Nijverdal af is. Want in Twente is bij Wierden en Almelo de weg overal al vierbaans zodat het nu al loont het karrenspoor te nemen van Zwolle naar Enschede. Moet het kruispunt zelf niet heel snel onder handen worden genomen?
Los van het feit dat het een druk kruispunt is, is het ook nog eens een gevaarlijk kruispunt.
De N35 heeft over een jaar of twee nog één zwakke plek. Kruispunt Bos gaat de flessenhals worden. Een flessenhals op een doorgaande weg Zwolle-Enschede, terwijl de druk op het kruispunt nu al erg groot is. De N348 van Deventer naar het noorden (vice versa) van het land komt er ook over. Kruispunt Bos is een van de twee overgangen om vanuit Raalte Noord naar Raalte centrum, om vanuit Raalte überhaubt weg te komen. Tegelijk is het kruispunt een fietsknooppunt dat dagelijks genomen wordt door horden schoolgaande fietsers vanuit Heino. Als je vervolgens bedenkt dat de afstelling van verkeerslichten chauffeurs en fietsers ongeduldig maakt, dan kun je je afvragen of het kruispunt niet sneller aangepakt moet worden nu Den Haag besloten heeft de N48 bij Raalte niet eerder dan in 2040 weer op de agenda te zetten.
De lokale VVD was er nog vol stemmingmakerij de verkiezingen mee in gegaan. De N35 kon wel wat meer VVD gebruiken. Hun minister schoof de uitvoering van het werk op naar 2040, op z’n vroegst. En daarmee schoof ze eigenlijk ook de discussie over de beste route op. Want zuidelijk, noordelijk of rechtdoor, de argumenten die vijf jaar geleden leidden tot een besluit van half verdiept rechtdoor aanleggen, die argumenten kloppen straks al lang niet meer. Dus de discussie zal helemaal overnieuw moeten, met de kennis die we dan hebben.
Noord viel destijds af op basis van de natuurbelasting in verband met het Reelaer. Met de huidige politieke stroming is die natuur een stuk minder zwaarwegend. Zuid viel af wegens een krachtige lobby. En rechtdoor kon wel omdat de verkeersintensiteit dat net aankon. Met de kennis van toen. Inmiddels is de verbreding van de N35 tussen Almelo en Wierden af. Over twee jaar is knooppunt Nijverdal opgelost. En bij Wijthmen wordt de weg vierbaans om te voorkomen dat je bij Zwolle een flessenhals in rijdt. Je kunt dan op je klompen aanvoelen dat in de spits het verkeer in Raalte vast komt te staan. Want de kortste weg – dwars door Raalte – is dan ook de snelste weg, ondanks de file.
Kortom, met de kennis van straks weten we wel zeker dat de tracékeus over zal moeten.