Home / archiefcentraal / uitstel n35 aanpak kruispunt bos nodig

uitstel n35 aanpak kruispunt bos nodig

Kortom, ook van die twee zijden loont het over Raalte te rijden. Raalte heeft wel eens gestudeerd op een omleiding van de N35. Die zou dan, vanuit Deventer bezien, bij het caravancentrum afbuigen, voor Raalte Zuid langs, over industrieterrein De Zegge en dan ter hoogte van Durisol-Mevrit op de N35 uit moeten komen. Misschien zou je dan nog iets moeten knutselen om de aansluiting naar het noorden te verbeteren en je bent veel verkeer op kruispunt Bos kwijt. Maar dat plan is nooit verder dan de tekentafel gekomen.

Andere aanvoer voor kruispunt Bos is het wijkverkeer van Raalte Noord. Je kunt Raalte Noord in en uit via de afslag bij de Texacopomp op de N48 tussen Luttenberg en Raalte en je kunt kruispunt Bosch nemen. Voor intern verkeer heb je ook nog het viaduct bij station Raalte. En dan is daar nog kruispunt Bos. Dat kruispunt was altijd wat uit de luwte, maar de wijkontsluiting is verbeterd wegens de Zuidwijklaan langs Gibo-Carinova. En met die verbetering van de ontsluiting is het aanbod ook vergroot. Raalte Noord is inmiddels net zo groot als alle buurtdorpen van Raalte bij elkaar…

Kruispunt Bos is een heel druk knooppunt voor verkeer. Aan het wegbeeld in Nederland zou je zeggen dat zulke kruispunten rotonde moeten worden. Want overal waar het druk is, worden die aangelegd. Het zou niet onlogisch zijn dat beeld voor dit kruispunt over te nemen. En anders moeten de doorrijtijden van de verkeerslichten aangepast worden. De verkeerslichten zijn nu gekoppeld met de twee verkeerslichten verderop, richting Nijverdal. Er is een soort van groene golf ingericht – hebben we de indruk – zodat je een geringe kans loopt drie keer te moeten wachten voor rood als je op het traject Zwolle-Enschede zit. En tegelijk gaan de verkeerslichten er – onterecht – vanuit dat er uit Raalte Noord niet zo veel verkeer komt. Als je vanuit Noord groen krijgt en je bent de derde wachtende, is de kans groot dat je al door oranje gaat. Nummer vier en vijf trekken er meestal ook nog wel vlot achteraan. Door rood. En ook uit alle andere richtingen zie je chauffeurs nog snel achter de laatste aanfloepen. De verkeerslichten trekken zich – ondanks detectielussen in de weg – maar weinig aan van het aantal wachtenden. Tenzij je Zwolle-Enschede rijdt.

Nu de scholen weer aan zijn, is het aanbod van fietsers weer enorm. Vanuit de richting Heino komen honderden kinderen die allemaal tegelijk op de Raalter scholen voor voortgezet onderwijs willen zijn. Het is daarom levensgevaarlijk dat de fietsverkeerslichten daar geen rekening mee houden. De lange rij fietsers wordt door rood in tweeën, zelfs in drieën gereten. Het is heus waar dat de achterste van de rij fietsers twee keer voor rood moet wachten. Het behoeft geen uitleg hoe gevaarlijk dat is. Gevaarlijk omdat fietsers de gok gerust nemen nog net oranje of rood te pakken, maar ook omdat chauffeurs voorrang verlenen terwijl van de andere kant dan het verkeer al weer op gang is gekomen.

En dan heb je ook nog die vrolijke tijdmelder voor fietsers. Een serie rode lampjes geven aan hoe lang je nog moet wachten voordat je groen krijgt. Dat dingetje besluit soms halverwege al zijn rode lapjes in een keer uit te doen, maar een andere keer begint hij gewoon weer opnieuw. Kortom, een ergerniswekkende innovatie die meer irritatie wekt dan dat het de verkeersveiligheid vergroot.

Lees ook

Werkzaamheden N340: Kwekerij Onderdijk stelt uit frustratie groene ontheffingskaart beschikbaar

DALFSEN – Kwekerij Onderdijk in Dalfsen heeft in verband met de komende werkzaamheden aan de …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.