Home / archiefcentraal / proef met mobiele flitspaal in den nul

proef met mobiele flitspaal in den nul

Dit gebeurt met uitvoerige metingen door wegkantradars en een enquête onder passanten. Na drie weken in Lemele te hebben gestaan, staat de flitspaal sinds maandag in Den Nul.

Met een verplaatsbare flitspaal is het mogelijk op verschillende plaatsen op een traject te handhaven. De paal kan gedurende een paar weken op één locatie staan om vervolgens een paar kilometer verderop te worden geplaatst, of een tijdje op een geheel andere plek te worden neergezet. Dit maakt de handhaving dynamischer, minder voorspelbaar en daardoor effectiever dan met vaste opstelpunten. In Zwitserland heeft de verplaatsbare flitspaal bewezen dat over een heel traject de snelheid substantieel naar beneden kan worden gebracht. De verplaatsbare paal heeft over een veel langer traject effect dat langer doorwerkt dan de traditionele vaste opstelpunten.

In de politieregio IJsselland is de N337 tussen Wijhe en Olst aangewezen als proeftraject voor de verplaatsbare paal. De weg komt – gelet op de hoge gemiddelde snelheden en kans op gevaarlijke verkeerssituaties – in aanmerking voor handhaving. Op het traject zijn een aantal locaties aangewezen waar de paal goed kan staan. Daarnaast zijn er nog twee locaties in IJsselland aangewezen waar de paal wordt neergezet in de proefperiode. De paal zal afwisselend een paar weken op de traject het staan en een paar weken op de andere locaties.

Op het traject en de aparte locaties hangen wegkantradars. De wegkantradars hebben de afgelopen twee weken al een zogenoemde nulmeting uitgevoerd. In de onderzoeksperiode meten de wegkantradars continu, waardoor bekeken kan worden of weggebruikers zich laten beïnvloeden door de aanwezigheid van de paal. Ook kan worden geanalyseerd of de (gemiddelde) snelheid na verloop van tijd afneemt, ook als de paal er niet staat (of zich elders op het traject bevindt).

De verplaatsbare flitspaal ‘schrijft’ nog geen boetes omdat er in Nederland nog geen typegoedkeuring voor dit nieuwe handhavingsmiddel is. De verplaatsbare paal functioneert wel, maar wordt voor deze proef niet aangesloten op de verwerkingssystemen van de politie en het Centraal Justitieel Incasso Bureau (CJIB). De politie voert tijdens het onderzoek regelmatig met mobiele apparatuur snelheidscontroles uit in de directe omgeving van de verplaatsbare paal. De weggebruikers kunnen dus daadwerkelijk geverbaliseerd worden.

Lees ook

Botsing bij station in Raalte; geen gewonden

RAALTE – Bij het station in Raalte zijn gisteravond twee auto’s op elkaar gebotst. Dat …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.