Misschien heb je ze al gehoord, de nieuwe melodieën die klinken uit de toren van de Kruisverheffing in Raalte. Op het automatisch speelwerk zijn twaalf nieuwe liedjes geprogrammeerd die allemaal zijn aangeleverd door de inwoners van Raalte. En het zijn zeker niet de minste nummers.
Bee Gees – Massachusetts
Abba – The winner takes it all
The Beatles – When I’m 64
Manning Sherwin – Nightingale
Guus Meeuwis – Het is een Nacht
Rowwen Heze – Heilige Antonius
Stef Ekkel – De Woonboot
Krezip – Met de neus omhoog
Bruno Mars – Lazy song
Metallica – Nothing else matters
De Heideroosjes – Sjonnie & Anita
Volgens eeuwenoud gebruik zijn de heel uur melodieën het langst, de halfuurmelodie duurt gemiddeld 30 seconden en de ‘kwartiertjes’ zijn slechts een flard van de originele compositie, als een soort van ‘ringtone’ op te vatten.
Oorspronkelijk is het bedoeld om de ‘uurslag’ aan te kondigen. In de tijd dat de torens het alleenrecht op de openbare tijdsaanduiding hadden, zorgde het automatisch speelwerk ervoor om de mensen op de uurslag attent te maken.
Daarna ging de poort dicht, werd het avondgebed aangekondigd of volgde er een rechtszitting, maar steeds was de torenmuziek er bij betrokken als regulerend tijdssignaal. Hoewel de melodieën nu anders klinken dan in de Middeleeuwen is er aan dat principe nog niets veranderd. In Nederland zingen de torens de tijd. In Raalte is dat eigentijds.