Tijdens Stöppelhaene zijn de winnaars van de Raalter Onderneming van het Jaar (ROJA) 2011 bekend gemaakt. De feestelijke bijeenkomst in de Sallandse Herberg werd geopend door Ben Haarman, de Raalter wethouder voor Economische Zaken. “Ik ben trots op ondernemend Salland en heb grote waardering voor het lokale bedrijfsleven. Je wordt er stil van als je ziet wat er allemaal achter de schermen gebeurd op innovatief gebied en rond duurzaamheid. Bovendien zijn veel bedrijven maatschappelijk zeer betrokken. Ik vind dat uniek en het is goed om hier via het uitreiken van de ROJA aandacht aan te geven.” Tot slot deed de wethouder een oproep aan de talrijk aanwezige ondernemers om voor het jaar 2012 nog actiever te worden rond het nomineren van bedrijven voor de ROJA. Daarna gaf de charmante presentatrice Carrie ten Napel het woord aan juryvoorzitter notaris Mark Oors. Hij vertelde welke criteria zijn gehanteerd om tot de uiteindelijke winnaars te komen. Daarna werden alle genomineerden in het zonnetje gezet, voorafgegaan door een korte bedrijfsfilm geproduceerd door RTV Raalte.
MAAN Group
Winnaar van de ROJA 2011 in de categorie Handel, Industrie en Dienstverlening werd Maan Group uit Raalte van directeur-eigenaar André Jansen. MAAN Group houdt zich bezig met machinebouw voor alles wat met lijm te maken heeft, het lijmen en belijmbaar maken van producten voor derden en onderzoeks- en ontwikkelingswerk op het gebied van lijm en lijmen. Voor het eind van dit jaar beschikken deze drie activiteiten over een eigen gebouw en biedt de MAAN Group werkgelegenheid aan zo’n 40 personen. Het bedrijf heeft de stap naar meer onderzoek- en ontwikkelingswerk gezet om meer kans te maken de (potentiële) klant binnen te halen en te houden. Bij het onderzoek wordt er o.a. samengewerkt met TNO, diverse universiteiten en Kennispoort, een stichting waarin Windesheim, provincie en gemeenten samen met bedrijven innovatieve ideeën ontwikkelen.
Het juryrapport vermeldt verder dat er vooral op het gebied van nano-technologie veelbelovende
ontwikkelingen zijn. Doel van veel onderzoek is om het gebruik van lijm steeds biologischer te
maken en minder chemisch. De juryleden hebben het bedrijf uiteraard bezocht en ze waren enthousiast over de toepassing van biologisch, natuurlijk materiaal als vervanger van kunststof in zogenaamde stekzakjes, een product dat in de Nederlandse tuinbouwsector erg veel wordt gebruikt. Een andere nieuwe ontwikkeling , waaraan MAAN Group bijdraagt is het vervaardigen van etiketrollen waarbij geen onderlaag meer nodig is; dat geeft een behoorlijke besparing van gewicht en papierverbruik.
Wat betreft personeel voert het bedrijf een modern beleid, waarin veel plaats is voor eigen verantwoording en initiatief bij de medewerkers. Er wordt bijvoorbeeld niet geklokt, hetgeen voor een productiebedrijf nogal ongewoon is. Het personeelsbestand is een gezonde mix van jong en rijp met een gemiddelde leeftijd van nog geen 40 jaar.
MAAN toont haar sociale betrokkenheid via sponsoring van veel plaatselijke verenigingen. Ook is er bij MAAN veel aandacht voor duurzaamheid. De huidige nieuwbouw gebeurt met inachtneming van alle ontwikkelingen wat betreft duurzaam bouwen, inclusief mogelijkheden voor zonnepanelen op de daken en gebruik maken van aardwarmte. In de productontwikkeling wordt veel aandacht besteed aan Bio-hotmelt, wat inhoudt dat je materialen veel breder en makkelijker kunt bewerken of gebruiken door extreme verhitting. Daardoor wordt het steeds minder noodzakelijk om nog gebruik te maken van chemische toevoegingen.
Samenvattend is MAAN Group een modern, goed geleid bedrijf dat op alle aspecten van de jurering voor de ROJA een hoge score heeft behaald.
Azerty
Winnaar van de ROJA 2011 in de categorie Detailhandel werd Azerty uit Raalte, geleid door de eigenaren Jeroen te Wierik en Richard Klink. Op 1 december 2004 zijn Jeroen en Richard gestart met Azerty. Jeroen houdt zich in hoofdzaak bezig met financiën en marketing, terwijl Richard verantwoordelijk is voor technische zaken en interne processen. Azerty is op dit moment één van de snelst groeiende en meest toonaangevende computerbedrijven van Nederland en België. Azerty behoort bovendien tot de online topleveranciers van hardware, software, randapparatuur en entertainment.
Op dit moment telt het bedrijf twintig medewerkers en drie wajongers. Het bedrijf heeft een constante groei doorgemaakt door de kleine dingen goed te doen, luisteren naar de klanten en een goede service te bieden.
Momenteel draait het bedrijf een miljoenenomzet. Binnenkort worden door aanpassing van het systeem de artikelen rechtstreeks door de fabrikant aan de klant geleverd. Hiermee hoopt Azerty een forse extra omzet te realiseren met hetzelfde personeel. Heel veel tijd en aandacht wordt besteed aan het up-to-date houden van de website, zodat klanten makkelijk producten kunnen vinden en filteren. Daarnaast biedt Azerty de klanten snel en betrouwbaar advies, goede service en een eigen technische dienst voor oplossingen op elk niveau.
Azerty levert niet alleen aan particulieren. Elk jaar assembleren ze ongeveer 2000 systemen voor het MKB, scholen, zorginstellingen, gemeenten en overheid. Aansprekende relaties zijn ambassades, het Ministerie van Defensie, Nedap, Wensink automobielen en de Belastingdienst.
Volgens het juryrapport is Azerty in korte tijd uitgegroeid tot een behoorlijk groot bedrijf met erg veel potentie voor de toekomst. Een voorbeeld van detailhandel nieuwe stijl.
Melkveebedrijf Marcel Strijtveen
Winnaar van de ROJA 2011 in de categorie Agrarisch werd het melkveebedrijf van Marcel en Elles Strijtveen uit Lierderholthuis. Het bedrijf bestaat ongeveer 100 jaar, is 50 ha groot, waarvan 38 ha eigendom, en beschikt over een quotum van 6 ton en 75 melkkoeien.
Marcel is de jongste uit een gezin van 8 kinderen en als enige nog werkzaam in agrarische sector. Boer zijn is voor hem een roeping. Marcel heeft zijn bedrijf kunnen inrichten naar eigen wens en houdt voldoende tijd over voor maatschappelijke en sociale activiteiten, waaronder:
dertig jaar lid van de fanfare Lierderholthuis, waarvan twee bestuursperioden;
voorzitter oudergeleding Sint Nicolaasschool;
politiek betrokken, o.a. op kieslijst;
bestuurslid plaatselijk belang;
directie Het Lierderbroek BV: beheer 50 ha weidevogelgebied als onderdeel van de verbindingszone Hattem-Ommen.
Marcel toont zijn milieubewustzijn o.a. door ‘groen’ melken, waarbij zonnepanelen zorgen voor 33% van de stroomvoorziening. Verder richt hij zich op hogere levensproductie in plaats van melkproductie en leveren zijn koeien al dertien jaar eersteklas melk.
Het juryrapport noemt het melkveebedrijf van Marcel Strijtveen een mooi, modern, compact en innovatief bedrijf. Marcel wordt getypeerd als een realistische boer die verder kijkt dan zijn eigen stal, de ogen niet sluit voor de toekomst en erg betrokken is met omgeving en natuur.