het draait bij ons allemaal om de kick

Nog nooit hebben ze het zo goed gedaan als dit jaar. Black Cat Team Lemelerveld staat vierde in het algemeen klassement tractorpulling en heeft zelfs op de tweede plek gestaan. En als beloning voor het goede seizoen werden ze zelfs gevraagd deel te nemen aan EK Tractorpulling in Finland. Kortom, ‘een topseizoen’ voor de vijf heren van het tractorpullingteam.

“Het heeft alles te maken met afstelling”, zegt Henk Beumer. Henk is samen met Marinus Derks verantwoordelijk voor het onderhoud van de motoren, de afstelling van de tractor en tevens contactpersoon van het tractorpullingteam. “Er moet genoeg PK’s in de motoren zitten en de wagen moet goed afgesteld worden. Wanneer de lucht bijvoorbeeld een beetje vochtig is, dan moeten de motoren meer brandstof toegediend krijgen om ze zo optimaal mogelijk te laten draaien. Ook is een goede bandenspanning belangrijk om meer grip op de baan zien krijgen. Dat zijn allemaal zaken waar je tijdens wedstrijden rekening mee moet houden.”

De bedoeling van tractorpulling is simpel. De tractor moet een zware sleepwagen over een zo groot mogelijke afstand verplaatsen over een kleibaan. Wanneer de sleepwagen honderd meter vooruit getrokken wordt, heb je een ‘full pull’, wat het maximaal haalbare is. Wanneer meerdere deelnemers een full pull halen, wordt de sleepwagen verzwaard en moet er in een ‘pull off’ uitgemaakt worden wie er wint. De deelnemer die het verst komt wint. Aangezien de meeste machines geen of weinig koelcapaciteit aan boord hebben, is het praktisch onmogelijk vaker een full pull te halen.

Omdat de sleepwagen naarmate de rit steeds zwaarder wordt, moet de deelnemer proberen om in de eerste helft van de baan een zo groot mogelijke snelheid te bereiken. Om die grote snelheid te bereiken, moeten de tractoren beschikken over voldoende vermogen. De tractor van Black Cat beschikt over maar liefst vier aluminium New Century Motoren. De vier motoren zijn samen goed voor 600PK. “Er zijn teams die met vliegtuigmotoren werken, maar wij hebben speciale racemotoren. Die worden gemaakt in Amerika, waar de sport heel erg groot is. Die motoren zijn hier niet te krijgen”, legt Beumer, van beroep autotechnicus, uit.

Black Cat Team Lemelerveld komt uit in de 3,5 ton vrije klasse. De hoogste divisie van de Nederlandse Truck- en Tracktorpulling Organisatie (NNTO). Aan het begin van het seizoen stond het team uit Lemelerveld zelfs op een tweede plek, maar aangezien Black Cat twee wedstrijden pech had met een lekke band en een kapotte motor zakte het team terug naar de vierde plaats in het klassement. “Maar we hebben het nog nooit zo goed gedaan. Met onze oude tractor, die we in 2009 hebben ingeruild voor deze, hebben we de finale nooit gehaald. Dit jaar wel.”

Het team presteert dit jaar zelfs zo goed, dat het werd uitgenodigd deel te nemen aan het Europees Kampioenschap Tractorpulling in Finland. “Dat is absoluut het hoogtepunt van het jaar. Helaas kunnen we er niet heen gaan, maar dat we er voor gevraagd zijn is natuurlijk al geweldig. We zouden dan namelijk een week weg zijn voor één race. Dat kost gewoon te veel tijd en het is verschrikkelijk duur. Helemaal als je bedenkt dat één rit slechts tien seconden duurt.”

Ook op de wedstrijddag is het hard werken voor de teamleden. “Het is niet de tractor de vrachtwagen inladen en een week later er weer uithalen. We rijden ongeveer twaalf wedstrijden per jaar. Twee uur voordat een wedstrijd begint zijn we aanwezig op het terrein. Nadat we de tractor uit de vrachtwagen hebben gehaald wordt deze gecontroleerd op veiligheid. Bovendien passen we op de dag zelf nog van alles aan. Zo passen we de bandenspanning aan de omstandigheden aan en zijn we nog druk met de motororen. Bovendien neemt onze sponsor vaak gasten mee en die komen ook een kijkje bij ons nemen. Dat regelt Jaap Groenewold allemaal. En de wedstrijd duurt ongeveer vijf uur, waarvan je slechts 10 seconden zelf rijdt. En daar ben je dan de hele week druk voor.”

Om er voor te zorgen dat alles werkt, werken de tractorpullingteams onderling samen. Uniek, want zelfs op wedstrijddagen worden er spullen en soms zelfs hele onderdelen van elkaar geleend. “Het is een bijzondere sport. Een echte vriendensport”, besluit Beumer. Op de vraag waarom de vijf teamleden maar liefst drie avonden per week besteden aan het onderhoud van de tractor antwoordt hij snel “Voor de kick. Het is gewoon mooi om zien of wat je maakt ook echt werkt. Het is een mooie hobby, maar wel uit de hand gelopen.” Meer informatie over tractorpulling en Black Cat Lemelerveld is op staging2.black-cat.nl te vinden.

Dieptepunt

Hoewel het afgelopen seizoen geweldig verliep, heeft het team ook te maken gehad met een aantal tegenslagen. “Er gaat wel eens wat kapot. Het afgelopen jaar hebben wij ook weer een motor kapot gereden. Zo’n motor kost 40.000 euro en reparatie kost ook al gauw 5.000 tot 10.000 euro. Dus dat moet je niet te vaak hebben. Helemaal omdat wij volledig afhankelijk zijn van sponsoren. Vroeger betaalden we nog wel eens wat zelf, maar dat kan tegenwoordig niet meer. De sport wordt steeds duurder. Ook brandstof kost erg veel geld. Als wij 100 meter rijden, dan kost ons dat maar liefst zestig liter brandstof. En als we een full pull halen, dan moeten we dus ook nog een tweede keer rijden als meerdere teams dat doen. Maar dat is niets vergeleken bij ons allergrootste dieptepunt. In 2010 overleed onze gewaardeerde teamlid en vriend Gerrit Logtenberg.”

Hoewel Black Cat al behoorlijk bekend is in de wereld van tractorpulling, geniet het op dit moment ook landelijke bekendheid. De tractor is namelijk te zien in de reclame van de Krasloterij, waarin een boer geld wint en zijn normale tractor verandert in die van tractorpulling Lemelerveld.