gibo groep ondernemers kunnen leren van topsporters

Uit de sportwereld zijn geweldige metaforen te halen die kunnen helpen om een bepaalde situatie of ontwikkeling uit het bedrijfsleven te schetsen. Volgens Paulien Bulstra en Jaap Luchies van de GIBO Groep kan de sport echter nog veel meer bieden. Ze illustreren dat met een mooi voorbeeld uit de koker van oud-hockeybondscoach Marc Lammers: ‘Topsporters zijn voor 99% bezig met trainen en verbeteren en voor één procent met wedstrijden. Bij ondernemers is het net andersom. Als je continu wedstrijden speelt, heb je geen tijd voor reflectie en om verbeteringen door te voeren.’

Met andere woorden: het bedrijfsleven moet bij tijd en wijle even afstand nemen van de dagelijkse hectiek om via de helikopterview naar de eigen onderneming te kijken. Daarbij is het goed om terug te kunnen vallen op een coach annex sparringpartner en GIBO Groep kan daarvoor ruimschoots putten uit de eigen gelederen. ‘Naast onze expertise op het gebied van administratie en accountancy beschikken we over allerlei specialisten. Behoefte aan een fiscalist, jurist of meer geïnteresseerd in bedrijfskundig advies? We hebben het allemaal in eigen huis. En het is niet noodzakelijk dat je al van onze diensten gebruik maakt om een specialist in te kunnen schakelen. Een second opinion kan juist heel verhelderend werken.’

Een ondernemer is goed in zijn vak, maar het gevaar is dat de (ambachtelijke) deskundigheid kan leiden tot een soort tunnelvisie. Uit onderzoek naar faillissementen is dat heel treffend naar voren gekomen. De gedupeerde bedrijven gaven over het algemeen de volgende oorzaken van hun faillissement aan: commerciële problemen (64%), debiteurenproblemen (56%) en economische problemen (49%). Dit staat haaks op de constatering van de curatoren die vaststelden dat het in 68% van de gevallen ging om mismanagement.

Zwaar weer

GIBO Groep is nadrukkelijk bezig met het huidige economische klimaat. Luchies houdt onder andere boeiende lezingen met als thema ‘Onderneming in zwaar weer: corporate recovery’ en adviseert bedrijven hierover. Of in gewoon Nederlands: bedrijfsherstel, de financieel-economische neerwaartse spiraal ombuigen naar een opwaartse spiraal. Het belangrijkste uitgangspunt: ken je bedrijf! ‘Als je de uitgesproken faillissementen tegen het licht houdt, blijkt dat vier van de tien failliete bedrijven korter dan vijf jaar bestaan. Het is dus een hele goede zaak om eens kritisch naar je eigen klantenbestand te kijken en te onderzoeken welke klanten korter dan vijf jaar bestaan. Je kunt daarmee een soort risicoprofiel opstellen. Het is belangrijk om de situatie van je klanten te kennen. Wat is hun ervaring in de branche, wat is de achtergrond qua opleiding en wat is de financiële situatie? De laatste informatie is heel eenvoudig boven tafel te krijgen door de jaarrekening te bekijken. Daarmee bepaal je het risico in je klantenprofiel.’

Ondernemers in zwaar weer hebben de natuurlijke neiging om kosten bij te stellen, bijvoorbeeld door het budget voor reclame en PR naar beneden bij te stellen. Luchies en Bulstra vinden dat slim, maar pleiten er tegelijkertijd voor dat er creatief wordt omgesprongen met het overblijvende budget. ‘Dat vraagt om een actieve houding van de ondernemer. Een goed voorbeeld is sportsponsoring. Vaak wordt daar door de bedrijven veel te weinig mee gedaan. Alleen een reclamebord is te gemakkelijk. Nodig de collega-sponsors bijvoorbeeld een keer uit voor een nadere kennismaking met je bedrijf. Dan krijg je wellicht een aantal potentiële klanten over de vloer en het is in ieder geval goed voor de naamsbekendheid.’

Het zijn de gouden tips van een sparringpartner annex bedrijfscoach. Het duo van GIBO Groep is van mening dat het voor iedere ondernemer een goede zaak is om je periodiek even bloot te geven. ‘Een frisse blik van buiten werkt verhelderend. Iemand die naast de kennis van de cijfers gevoel heeft voor bewegingen in de markt. Sommige marktontwikkelingen kun je aan zien komen, maar het kan soms sneller gaan dan je verwacht. Hoe dan ook: het is goed om de oogkleppen af te doen. Dan kun je in plaats van defensief ook offensief reageren omdat je al goed bent voorbereid.’

GIBO Raalte

T: 0572 – 32 82 00

GIBO Dalfsen

T: 0529 – 43 40 40

W: staging2.gibogroep.nl

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.