Home / archiefcentraal / fotograaf met gevoel voor commerciele boodschap

fotograaf met gevoel voor commerciele boodschap

Ondernemers vinden het vaak best moeilijk om een antwoord te geven op de vraag ‘waarin onderscheid je je van de collega’s?’ of ‘wat maakt jou nu zo uniek?’. Vaak krijg je dan standaard antwoorden die er juist weer op duiden dat je te maken hebt met een vakbroeder of –zuster waarvan er dertien in een dozijn gaan. Vincent Hartman Fotografie is de bekende uitzondering op de net zo bekende regel. Geconfronteerd met dezelfde vraag heeft hij direct zijn antwoord klaar: ‘Mijn achtergrond en ervaring in marketing en commerciële economie.’

Er wordt misschien wel eens denigrerend gedacht over het werk van de fotograaf. Effe een plaatje schieten en dan weer snel op weg naar de volgende opdracht. Ingewijden weten echter dat er veel meer bij komt kijken. Gelukkig ziet Hartman wel een tendens dat ondernemers bereid zijn om (meer) geld te stoppen in bedrijfsfotografie. ‘Als er vroeger een brochure moest worden gemaakt, dacht men eerst alleen aan de inzet van een vormgever en een tekstschrijver. De fotograaf was altijd de sluitpost in de begroting. Gelukkig lijkt aan die tendens een eind te komen. Men begint de meerwaarde in te zien van een vakfotograaf.’

De Heinoër was jarenlang hobbyfotograaf. Al tijdens zijn studie aan de HEAO was hij overdag aan het fotograferen en ’s avonds aan het ontwikkelen in zijn eigen doka. Destijds had de student al erkende bedrijven als Raet Automatisering en Edel Tapijt als klant. Gezien zijn studie was het logisch dat hij in een hoge commerciële functie terecht kwam, maar enkele jaren geleden besloot Hartman om het roer om te gooien. Van hobby en passie werd de fotografie zijn (enige) inkomstenbron. Een gewaagde stap die best nog wat voeten in de aarde had, maar inmiddels is een grote regio op de hoogte van zijn naam en faam. Dat is onder andere te danken aan de vele energie die hij stopt in de sociale netwerken en Twitter, maar zeker ook aan de foto’s die van zijn hand verschijnen in diverse bladen als ‘Roalter Wind’, de Stöppelhaenekrant en ‘Hoezo?Heino’. ‘Mensen zien dan wat je allemaal kunt. Dat het bij mij zeker geen standaardfoto’s zijn.’

Hoogste kwaliteit

Hartman is een fotograaf met een grote betrokkenheid bij zijn opdrachten. Een mooi voorbeeld: voor een brochure over Pitch&Putt golfbanen was hij volgens afspraak op een vrijdag in Groenlo. Toen ter plekke bleek dat het de zondag daarna beter weer zou worden en er zeker meer golfers te bewonderen zouden zijn, besloot hij ongevraagd om een deel van zijn vrije zondag op te offeren en opnieuw naar Groenlo te rijden. ‘Ik streef binnen de mogelijkheden altijd naar de hoogste kwaliteit. Je moet niet te gauw tevreden zijn’, is zijn stelregel.

De Heinose fotograaf kan in opdracht handelen, maar desgevraagd is hij zeker ook bereid om mee te denken hoe de communicatie het best kan verlopen en welke rol de fotografie daar in kan spelen. ‘Daar komt mijn marketing- en commerciële achtergrond inderdaad om de hoek kijken. Ik begrijp wat de plaats van het beeld in de boodschap moet zijn en kan daardoor de foto’s maken die het bedrijf én de vormgever graag wil hebben. Als bedrijfsfotograaf is het belangrijk om jezelf niet als los onderdeel, maar als onderdeel van het totale communicatieproces te zien’, aldus Hartman die in dit kader graag wijst op zijn samenwerking met ’t Communicatiegilde. Dit is een samenwerkingsverband van allerlei, onafhankelijke specialisten uit het communicatievak met kantoor in Raalte.

Ondanks het feit dat hij nog niet zo lang actief is als eigen ondernemer heeft Hartman de zaakjes goed voor elkaar. Een professionele studio is handig voor portretfotografie en voor afspraken, maar kan zeker ook uitkomst bieden als het gaat om productfotografie. En een blik op zijn apparatuur leert dat hij bij de aanschaf niet over één nacht ijs is gegaan. ‘Het is misschien wel de belangrijkste stap geweest. Je hebt goede apparatuur en techniek nodig om tot een optimaal resultaat te komen. Zo voldoe ik aan de laatste internationale normen en regels op het gebied van kleurbeheer.’

Vincent Hartman Fotografie

Pastorielaan 2

8141 SG Heino

T: 06 46 25 83 12

E: info@vincenthartmanfotografie.nl

I: www.vincenthartmanfotografie.nl

Lees ook

Collecties historische publicaties deels samengevoegd

Rijnbrink, Athenaeumbibliotheek en Historisch Centrum Overijssel ondertekenen convenant REGIO – Als geïnteresseerde in historische publicaties …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.