Commentaar – De overheid heeft gesproken: kinderen onder de 16 die in het openbaar drank bij zich hebben kunnen daarvoor een boete oplopen. De supermarkt en de verkoper van die supermarkt kunnen ook een boete krijgen. En in een café krijgt ook de kroegbaas een boete.
Onze overheid heeft voor het gemak het streven opzij gezet dat ze minder regels wil, want hier hadden we toch wel wat nieuwe regels nodig om tot een oplossing te komen. Tot een oplossing van het probleem dat Nederlandse jongeren de grootste innemers van heel Europa zijn. Die nieuwe regels, ach, het is niet meer dan symboolpolitiek. ‘We hebben er toch alles aan gedaan?’ roepen de wijze Tweede Kamerleden later, maar zo zit dat niet. Er zijn wat regels opgesteld om daarna weer verder te gaan met andere regeltjes die ook de problemen niet oplossen. Welstandcommissies malle besluiten laten nemen. Data bedenken voor wanneer je wel en wanneer je niet je tuinafval mag verbranden. De dikte van een boom bepalen of hij wel of niet gekapt mag worden voor vergunning. Heerlijk, waar ze in de gemeentehuizen mee bezig zijn. En landelijk? Beslissen hoeveel Nederlandse muziek er op Radio2 moet. Nog even en het moet marsmuziek zijn.
De drankregels zijn gekoppeld aan de openbare ruimte. In besloten kring, op ‘ eigen grond’ mag je gewoon blijven drinken. Een drankkeet kun je alleen aanpakken als het commercieel aan toe gaat, als er drank verkocht wordt met winstoogmerk. En laat die jongeren nu vooral in die ‘besloten ruimte’ drinken. Drank kopen in de openbare ruimte is voor hen veel te duur.
Dus het stapeltje nieuwe regels maakt de berg regels groter maar het probleem niet kleiner.
Opvoedkundig zit het ook anders in elkaar. Kinderen leren het minst van wat ze verboden wordt, ze leren weinig van wat ze geadviseerd wordt, ze leren het meest van wat ze om zich heen zien. Als mammie rookt, is de kans groot dat haar kind dat ook gaat doen. En als pappie drinkt, doen de kinderen dat na. Toen onze huidige commissaris van de koningin Bijleveld op het legendarische CDA-congres met Houben en de blauwe kaartjes, de zware dag achter haar had zei ze op tv: “zo nu eerst een biertje”. Recent werd een rapport gepresenteerd over softdrugs die harddrugs bleek te zijn. Op tv zag je achter in het presentatiezaaltje de drank al klaar staan. Vrijdag ging de Kamer met reces, stevig innemend op de jaarlijkse BBQ. Heineken maakt al lang geen reclame meer voor drinken in de openbare ruimte, maar met thuistaps en ‘the walk in fridge’. De grootste harddrugdealer van ons land probeert vooral jongeren onder de 16 jaar te bereiken. Want wie kijkt er anders nog naar die malle tv-programma’s die ze in hun reclame nadoen?
Opvoedkundig is het gedrag van pappa en mamma nog wel het belangrijkst. Nu hebben we in dit land overal regeltjes voor, alles moet gecertificeerd en gediplomeerd, gecontroleerd en geaccrediteerd. Behalve het ouderschap, dat mag je zonder bewezen kennis uitvoeren. Tijd voor een nieuwe regel?
Een mening over dit onderwerp? We nodigen je uit te reageren