Home / archiefcentraal / verbreding n35 bij raalte ver heel ver weg

verbreding n35 bij raalte ver heel ver weg

Eddy van Hijum zit in de Tweede Kamer namens het CDA en hij is teleurgesteld in de beleidsbrief, de eerste waarin de nieuwe minister haar plannen over ’s lands wegen tot 2028 bekend maakt. Ze geeft daarin aan welk beleid van haar voorganger ze overneemt. “Voor Overijssel hebben we de verbetering van de A1 bij Apeldoorn en Deventer nu definitief binnen, net als de verbreding van de N50 van Zwolle naar Emmeloord. De N35 moet het doen met een verbetering van Zwolle naar Wijthem en de verbreding van het stuk Nijverdal-Wierden.”

‘Provincie met de weg kopen’

Van Hijum is blij die toezeggingen nu zwart op wit te hebben, maar moet toegeven dat de verbreding van het stuk ter hoogte van Raalte ver weg lijkt en hij stuurt daarom aan op een lobby van gemeenten, provincie en bedrijfsleven. “Gemeenten en bedrijfsleven moeten hun belangen andermaal duidelijk maken. Dat wordt hier in Den Haag echt gehoord.” Voor de provincie ziet van Hijum een heel andere rol.

“Mijn voorstel is dat de provincie eigenaar van de weg wordt. Het is dé verkeersader van de provincie. Als het rijk die weg in zijn geheel overdoet aan de provincie, dan kunnen we hier zelf bepalen wat we er mee gaan doen”, aldus de in Laag Zuthem wonende politicus. “Als het rijk er dan een zak geld bij doet voor de onkosten die ze er zelf ook in hadden gehad, kan de provincie er verder mee aan de slag.” Deze werkwijze is vooral aantrekkelijk omdat de provincie al geld gereserveerd heeft voor de verbreding van de weg. Dat staat nu ergens op een spaarrekening, te wachten op betere signalen uit Den Haag.

Van Hijum heeft al een debat over de brief aangevraagd binnen de commissie Verkeer. Of dat debat er voor de zomer nog komt, kon hij woensdagmorgen nog niet zeggen. Heel veel haast is er ook niet mee, want we hebben het hier over een beleidsvoornemen tot en met 2028. De minister: “Voor investeringen in mobiliteit leggen wij conform het Regeerakkoord prioriteit bij mainports, brainport en greenports en hun achterlandverbindingen.” Niet bij Raalte dus, en niet vóór 2028.

Lees ook

Inschrijving VechtdalTrail in Ommen geopend

OMMEN – Het was lang spannend, maar met de aangekondigde versoepelingen vanaf 30 juni lijkt …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.