Home / archiefcentraal / bdata alles draait om service

bdata alles draait om service

Een jong, ambitieus ICT bedrijf uit Deventer met Raalter roots, wil zich graag bekend maken bij ondernemend Salland. Welk medium is dan beter geschikt dan Salland Zakelijk? Een uitgebreide kennismaking dus, met BData ICT Solutions. Kantoorautomatiseerder in de breedste zin van het woord, met één belangrijk motto: alles draait om service. Mario Riesebeek: “Onze klanten moeten het gevoel hebben dat we dicht bij hen staan. Beter gezegd: We zijn een dienstverlenend ICT bedrijf, maar proberen geen typische ICT-ers te zijn…”

Sinds de start, zo’n twee jaar geleden in Deventer, is BData uitgegroeid tot een stabiel ICT bedrijf met vijf mensen voor kantoorautomatisering en drie programmeurs die software maken voor o.a. zwembaden en gemeentes. Mario Riesebeek: “We opereren weliswaar vanuit Deventer, maar vanuit onze roots blijven we toch affiniteit houden met Raalte en omgeving. Als kantoorautomatiseerder onderscheiden we ons door maatwerkoplossingen te bouwen met standaard kwaliteitsproducten. Dit doen we in het algemeen voor bedrijven met tussen de 5 en 50 werkplekken. Op enkele uitzonderingen na, zoals Woonboulevard Eijerkamp, Brandoil en FC Twente. Service is voor ons van onschatbare waarde. Hiervan is bereikbaarheid een wezenlijk onderdeel; we streven ernaar iedereen altijd zo snel mogelijk te woord te staan. Klanten zien wij als een doel van onze werkzaamheden en nooit als een onderbreking daarvan.“

Het dienstenpakket van BData is zeer breed. Een veelgevraagd onderdeel zijn de zogenaamde hosted services. Riesebeek: “De laatste tijd zien we een duidelijke verschuiving van traditioneel (server onder dak bij de klant) naar hosted (server in extern datacenter). Een prachtig systeem dat veel voordelen kent, maar het moet wel bij een organisatie passen. We adviseren dit dan ook alleen maar wanneer we ervan overtuigd zijn dat dit voor de klant de beste oplossing is.“

“Een andere succesvolle techniek is VOIP. Als gecertificeerd Swyx dealer, bieden wij een telefonieoplossing in de vorm van een All in one – communicatieconcept: één server die alle denkbare communicatie afhandelt. Van fax en telefoon tot chat en videoconferencing. Deze kan worden ingericht als enkel telefooncentrale tot zeer uitgebreid. Zo zijn er bedrijven die bijvoorbeeld hun crm-pakket koppelen aan de telefonie of zelfs hun deur openen via Swyx. Wij zeggen altijd: dit is de laatste telefooncentrale die je koopt, hier kun je tot in lengte van jaren mee verder.” Ook levert BData online backup. Hierbij worden bestanden van PC, laptop of server via internet automatisch opgeslagen in high-tech datacenters. Deze zijn voorzien van brandbeveiliging, beveiligingcamera’s, toegangscontrole, noodstroomvoorzieningen en firewalls. Riesebeek: “We bieden een goed, laagdrempelig systeem met bijvoorbeeld een combinatie van in- en externe opslag. Naast online backup heeft de klant ook een lokale kopie, zodat men bij uitval snel verder kan werken. In geval van brand is alle data ook beschikbaar vanaf een externe server.”

Het onderdeel waarin de servicegerichtheid van BData misschien wel het meest naar voren komt is monitoren. Hierbij worden, afhankelijk per organisatie, een aantal zaken 24 uur per dag in de gaten gehouden. Zoals schijfruimte, mail store, harde schijven, internet beschikbaarheid en systeemprocessen. Riesebeek: bij storing ontvangen we een melding, waarna we meteen in actie komen. Soms al voordat de klant dit zelf heeft opgemerkt. Laatst nog stond een collega ’s morgens vroeg al bij een klant voor deur de eerste medewerkers op te wachten, omdat wij ’s avonds al hadden gezien dat er een storing was opgetreden. Hij kon, met de juiste onderdelen, direct de storing verhelpen, terwijl er normaal gesproken al 1,5 uur verloren gaat voor men de storing heeft bemerkt, gemeld en het ICT bedrijf ter plaatse is. We werken heel weinig met onderhoudscontracten. Ons doel is altijd zo snel mogelijk een klant verder helpen, daar houden we in onze planning ook rekening mee. Zo werkt altijd iemand van ons aan een klus die te onderbreken valt, zodat hij bij storing meteen in actie kan komen. Dat hoeft niet van ter voren zwart op wit te staan.”

Lees ook

Rick Evers: Nectarinebewaarplek

Natuurlijk weet ik heus wel dat er grotere problemen op de wereld zijn dan mijn …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.