Antoon Hinderiks kan nog steeds genieten van de particulieren, die met een aanhangwagen vol met oud ijzer, schroot of metaal aan de poort komen. Het liefst maakt hij ook nog even een praatje. Dat deed hij al op zeer jonge leeftijd, maar het familiebedrijf is door de jaren heen behoorlijk gegroeid, waardoor een meer zakelijke opstelling vereist is. ‘We willen te boek staan als een modern bedrijf’, stelt de eigenaar, die zijn naam aan de onderneming heeft gegeven.
De grote sprong voorwaarts is jaren geleden al genomen, maar voor het grote publiek was het misschien niet altijd zichtbaar. Dat werd het wel toen Hinderiks vorig jaar het voormalige overlaadstation van de ROVA aan de Heesweg er bij kocht. Dat betekende een behoorlijke uitbreiding van de oppervlakte, maar amper een jaar later geeft de groei al weer aanleiding om uit te kijken naar nieuwe uitbreidingsmogelijkheden. ‘Hoe het plaatje er uit gaat zien, weten we niet. Niemand kan in de toekomst kijken, zeker ook omdat de eisen steeds strenger worden.’
Hinderiks is zeker niet het grootste recyclingbedrijf van deze provincie, maar naar eigen zeggen verdient hij momenteel wel de titel van het modernste recyclingbedrijf van Overijssel. ‘Kijk maar rond, je ziet hier geen torenhoge bulten schroot liggen. Eenmaal binnen de poort wordt het direct gesorteerd en in containers geladen. We hebben de kennis en het materiaal om het afval aan de bron te scheiden’, aldus de ondernemer, die zich naast de ISO-certificering ook wil inzetten om het zogenaamde MRF-certificaat te behalen. ‘Dat is het keurmerk van onze brancheorganisatie, de Metaal Recycling Federatie.’
Milieuvriendelijk
Het MRF-certificaat is in het leven geroepen om het kaf van het koren te scheiden. De wereld van oud ijzer, schroot en metaal kent namelijk nog wel een aantal bedrijven met een discutabele reputatie. ‘Ik hoop met het certificaat een bijdrage te leveren aan het uitschakelen van die malafide handel. Als het goed is, moet het toch als een keurmerk gaan fungeren.’
Hinderiks heeft vanuit het verleden al laten zien over een vooruitziende blik te beschikken en recentelijk deed hij dat weer bij de verbouwing die volgde op de aankoop van het voormalige overlaadstation. Dat was namelijk hét moment om een forse investering (zowel in geld als tijd en energie) te doen in het milieu. Het bewijs wordt onder andere geleverd door de grote vloeistofdichte vloer op het terrein en de aanwezigheid van milieuvriendelijke containers. ‘Het is onze eigen keuze, omdat we het belangrijk vinden. Voor onszelf en voor onze klanten. Maar, het moge duidelijk zijn dat je op termijn de slag gaat verliezen als je er niet in meegaat.’
Antoon Hinderiks VOF is er voor de particulier, maar natuurlijk is het vooral het werk voor het bedrijfsleven, dat de meeste omzet moet genereren. Die klussen zijn bijzonder gevarieerd, bijvoorbeeld diverse sloop- en demontagewerkzaamheden en het verkleinen, sorteren en ontmantelen van oude machines. Een compleet overzicht van de werkzaamheden is te vinden op de website staging2.antoonhinderiks.nl. ‘Over het algemeen maken we gebruik van ons eigen terrein, maar we zijn ook actief op locatie. Bij fabrieken en bedrijfspanden. Die maken we van binnen vrij van alle bekabeling. Eventueel kunnen we ook containers (tot veertig kuub en vrij van huur) plaatsen bij bedrijven’, aldus Hinderiks, die beschikt over een fraai machinepark: drie containervrachtwagens met diepladers, twee autolaadkranen, een kleine vrachtwagen met autolaadkraan, twee mobiele overslagkranen en twee heftrucks voor het laden en lossen. ‘En we hebben zelf de beschikking over een geijkte weegbrug tot zeventig ton. Ideaal, want vroeger moest dat altijd bij Booijink gebeuren.’