We kennen dat allemaal wel, fiets je lekker rustig een stukje door de zon, komt er een ouder echtpaar voorbij vliegen. Normaal gaat dat met een snelheid van ‘hoe komt het dat ze niet omvallen’, maar met de elektrische fiets is dat over. Met minder weerstand dan voorheen stuiven de oudjes door onze regio. Laatst hoorden we van een echtpaar dat de elektrische fiets van de vrouw iedere keer op hol sloeg. “Ik zat steeds boven de 25 kilometer per uur.” Manlief wist de oplossing wel: “Hoeven we toch niet mee naar de fietsenmaker? Je hoeft alleen maar op tijd te remmen.”
Oplossing tegen het toenemende gevaar zou het geven van fietslessen kunnen zijn. “Ouderen hebben hun hele leven al op de fiets gezeten” zegt Minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu, “voor hen is het daarom extra moeilijk zich aan te passen aan die andere snelheid.” Ze benadrukt dat het in de meeste niet gaat om ongevallen met andere verkeersdeelnemers, maar om eenzijdige ongevallen als uit de bocht vliegen, tegen een paaltje rijden, het onderscheid tussen weg en stoep niet kunnen maken.
“Ook smalle fietspaden zijn een probleem”, erkent ze. En daar krijgen we in onze regio nogal eens klachten over binnen. Nieuwe recreatieve fietspaden die veel te smal zijn. Te smal om naast elkaar te fietsen, maar eigenlijk ook te smal om elkaar te passeren, tegenliggers er veilig langs te laten. Ook te smal om goed om te gaan met grote groepen wielrenners die ook op deze recreatieve paden rondvlieen en met veel kabaal (‘pas op, tegenliggers’) onverstoorbaar in volle gang verder stuiven.