Eddy van Hijum gaat vragen stellen over waarom het langer moet duren dat de tunnel bij Nijverdal klaar is. De aanleg van spoor en weg betekent een uur vertraging per dag voor treinreizigers tussen Salland en Twente. Dat zou 3,5 jaar duren. Het worden er 4,5 jaar. Van Hijum moet eens stoppen met vragen stellen. Hij moet gewoon zeggen waar het op staat: met de overheid kun je geen afspraken maken. En de NS weigert te doen wat wel kan, omdat ze die reizigers geen zak kan schelen.
Vragen stellen aan de minister waarom de tunnelbouw een jaar langer (25% langer) moet duren, als je daarvoor helemaal van Laag Zuthem naar Den Haag rijdt om de Sallander landelijk te vertegenwoordigen, blijf dan maar gewoon thuis. Eddy, we zullen ze je de antwoorden hier al wel vast geven. “Nieuwe inzichten zeggen dat een tunnel een stuk veiliger wordt als je het iets anders doet. Die inzichten moeten we ook in Nijverdal meenemen, of wil je dat we daar nog een onveilige versie neerleggen.” En dan kun je de minister nog vragen wat dat meer kost. “Iets duurder”, is dan het antwoord, maar dat “dat komt omdat de tunnel al in aanleg is. In alle andere nieuwe gevallen zal het niet meer kosten, maar wel veiliger worden.” En de minister bedoelt dan te zeggen dat de tunnel toch al dertig procent duurder wordt dan maximaal begroot (maar dat nieuws komt over een jaar pas naar voren) en dat hij wegens die nieuwe veiligheid nu misschien wel dubbel zo duur wordt. En dat ze dat ook al wisten toen er nog gekozen moest worden voor een tunnel of een oplossing boven de grond.
Vragen stellen aan de minister. Eddy, had je niet zelf ook al eens een treinreisjes gemaakt van Heino naar Nijverdal West, met de bus naar Nijverdal Centrum en een half uur later de trein naar Enschede genomen? Dan weet je toch dat het geen tijd meer is voor vragen stellen, maar voor conclusies trekken? Kijk, dat die tunnel bij Nijverdal het karrenspoor Zwolle-Enschede geen goed doet, dat het een soort Noord-Zuid-verbinding van de Amsterdamse metro wordt, dat wist je al lang. De volgende conclusie moet toch zijn dat de NS weigert haar dienstregeling aan te passen, dat de NS die reizigers een worst zal zijn en dat ze het probleem Nijverdal schromelijk onderschatten?
Zwolle-Enschede is over de weg een karrenspoor. Dus was de trein een heel goed alternatief. Maar dat is over. Wie vier jaar lang een uur per dag extra moet reizen, gaat andere keuzes maken, andere studies volgen, ander werk zoeken. In Almelo, Hengelo en Enschede zitten heel grote werkgevers. De trein van Zwolle-Heino-Raalte zit vol met werknemers. En andersom ook. Zwolle heeft heel grote werkgevers. De trein van Twente zit er vol mee. We snappen niet dat gemeenten, provincie, universiteit, hogescholen aan beide kanten het spoor niet in het geweer komen en aanpassingen eisen. Met een simpele wijziging in het dienstrooster kan de NS het probleem verhelpen. Het verlies van reistijd kan de NS terugbrengen van een uur naar een kwartier. Maar dat weigert de arrogante NS.
Eddy van Hijum, als je dat aan de minister voorlegt, in die bewoordingen, misschien dat het dan wat helpt. Maar ga er geen vragen over stellen als je de antwoorden al weet. Wij burgers, weten die in elk geval al wel.
Een mening over dit onderwerp? We nodigen je uit te reageren.