Home / archiefcentraal / sallandse havisten bouwen zonneboot

sallandse havisten bouwen zonneboot

De boot is zo’n 110 centimeter lang en 50 centimeter breed en heeft een diepte van zo’n vijftien centimeter. Met de zonne-energie die de zonnecellen opvangen worden twee accu’s opgeladen. Die zorgen vervolgens voor de energie voor een jetskimotor. Deze zuigt water van onderen aan en ‘spuugt’ het met druk weer terug op het wateroppervlak, waardoor de boot vooruit gestuwd wordt. “Dat gaat met flink wat geweld”, vertellen Hidde en Thom trots. “De boot weegt al met al zo’n vijf kilo, heeft nauwelijks diepgang en komt dan ook heel snel vooruit. We schatten dat ie zo’n 15 kilometer per uur kan halen!”

De eerste proefvaart, afgelopen woensdag, bleek een groot succes. De boot voldeed helemaal aan de verwachtingen. Maar toen Hidde, Thom en Twan daarna één van de twee accu’s van de boot snel even wilden opladen met een reguliere acculader, keken ze niet goed uit. “We hadden er in ons enthousiasme geen rekening mee gehouden dat onze accu maximaal 9,6 volt kon hebben, terwijl er twaalf volt uit de acculader komt. Die accu was helemaal doorgebrand.” In allerijl bestelden ze daarop een nieuwe accu.

Het drietal zit op de Havo van het Carmel College Salland in Raalte. Alle drie hebben ze een exact pakket. “Als onderdeel van het laatste jaar moet je een profielwerkstuk maken, een werkstuk dat is gerelateerd aan je leerweg. Dan kun je kiezen voor een onderzoek of een ontwerp. Het leek ons meteen leuk om een ontwerp te maken. Toen we gingen brainstormen kwamen we al snel uit bij iets met zonne-energie. Aanvankelijk dachten we aan een modelauto op zonne-energie, maar dat bleek al een keer gedaan te zijn elders in het land. Toen werd het dus een boot.”

Daarna ging het drietal actief op zoek naar sponsoren. Bij Laurens Loohuis van Loohuis Installatietechniek en vonden ze een gewillig oor. De bijdrage die hij het drietal in het vooruitzicht stelde, zorgde ervoor dat de plannen nog ambitieuzer werden. Ook Sogeti Nederland zegde een bijdrage toe. Nadat de sponsoring rond was, tekenden de drie het ontwerp. Nadat alle onderdelen besteld waren (deels via Loohuis, deels via een gespecialiseerde modelbouwsite en deels via een zonnecellenfabrikant), gingen de drie aan de slag. Binnen twee weken was de boot gereed. “En zo meteen gaat de boot dus naar Loohuis. Dat is eigenlijk best jammer. We zijn Laurens hartstikke dankbaar dat hij ons geholpen heeft, maar we hadden de boot ook wel graag zelf willen houden! Want om de boot te zien varen, dat was toch een enorme kick! We hadden niet verwacht dat er zo’n kracht in zat.”

De drie jongens zien het als een waardevolle ervaring. Hidde: “Ik wil iets gaan doen in de luchtvaarttechniek, Thom en Twan iets met werktuigbouwkunde. We zullen dus alle drie deze weg vervolgen.”

Lees ook

Raalter college akkoord met bestemmingsplan voor locatie Marissink

RAALTE – Het Raalter college van B&W is akkoord met het bestemmingsplan voor plan Marissink …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.