Home / archiefcentraal / kreule heeft het knap druk bij glazen huis

kreule heeft het knap druk bij glazen huis

Raaltenaar Alexander Kreule heeft dit jaar voor de vierde keer meegeholpen bij het Glazen Huis, de jaarlijkse goede doelenactie van radio 3FM. Kreule screent de smsjes en twitterberichten die wij op tv zien. En als je als redacteur dan de uitnodiging krijgt om eens een kijkje achter de schermen te nemen, dan ga je daar natuurlijk op in. Het Glazen Huis-avontuur begon voor mij afgelopen vrijdagnacht, om 03.30 uur.

Het plein in Eindhoven is niet moeilijk te vinden. Loop gewoon achter de stoet voetgangers in het centrum van de stad aan en je staat binnen een mum van tijd oog in oog met het Glazen Huis. Op het plein voor het huis staan ongeveer duizend toeschouwers te kijken. Het grootste deel van de aanwezigen is uitgaanspubliek dat doorgaans een goede slok op heeft. Als je je door de menigte heen, naar voren beweegt sta je binnen de kortste keren oog in oog met Coen Swijnenberg. Swijnenberg is de DJ met de zogeheten ‘graveyard shift’, de nachtdienst. Het publiek lijkt even in te kakken door de hoeveelheid drank in de gelederen en het tijdstip waarop ze zich op het plein bevinden. De menigte komt weer in beweging als Bløf, de gast die nacht, begint met een cover van Nirvana. Smells Like Teen Spirit schalt over het plein. Het publiek begint te springen, achteraan het publiek gaat iemand onderuit. Iemand uit de springende menigte merkt het op: “Hey, daar ligt er één! Torentje!!!” Een tiental mensen springt bovenop de ongelukkige. Twee agenten kijken lachend toe. De agente pakt haar mobieltje en filmt het.

Na de sfeer voor het huis geproefd te hebben, ga ik richting Alexander. Hij werkt in het backstage gedeelte. De bewaker kijkt lachend, maar laat me niet toe. Als Alexander aan komt lopen en me een polsbandje geeft, doet hij de hekken alsnog voor me open.

“Laten we maar beginnen met een rondleiding,” zegt Alexander. De tour over het backstage gedeelte begint met een kop koffie in een bruine kroeg. Het café fungeert als kantine voor de medewerkers. “Kijk, als je het callcenter overdag op tv ziet, zie je dat daar.” Hij wijst naar een bureau met daarop 4 beeldschermen. Over de schermen hangen headsetjes. Het echte callcenter zit hier niet.

Na de koffie gaan we verder met de rondleiding. We komen bij de achterkant van het Glazen Huis. Er staat een groot standbeeld van Frits Philips. Hij hoort duidelijk bij Serious Request, want hij draagt een medewerkerspas om zijn nek. “Dit is typische backstage humor en dan is dit nog netjes,” grijnst Kreule. Ondertussen lopen we een stukje verder het terrein op. Nadat hij me heeft gewezen op de trailers vol apparatuur, gaan we een noodgebouwtje in. Het noodgebouw blijkt het kloppend hart van Serious Request te zijn. In het gebouw is zowel de tv- als de radioregie gevestigd.

Zeven mannen kijken geconcentreerd naar in totaal bijna dertig schermen. De sfeer is kalm, haast ontspannen. Deze mensen bepalen wat wij op tv zien en op de radio horen. De spanning stijgt een beetje als er een live verbinding met het Glazen Huis in België wordt gelegd. De woorden die gewisseld worden zijn kort en zakelijk. Nadat de schakeling succesvol is afgesloten, komt de ontspanning weer terug in de regieruimte. Er worden weer wat grappen gemaakt, terwijl er rustig van camera naar camera geschakeld wordt.

Na alle schermen eens rustig bestudeerd te hebben, kijk ik naar de schermen die Alexander voor zijn neus heeft. Kreule screent smsjes die op het nummer 3333 binnenkomen op scheldwoorden en vieze taal. De smsjes die zulke taal bevatten, filtert hij eruit. Of hij het druk heeft? “Het is vannacht redelijk rustig, maar op de top komen er ongeveer 10.000 berichten per uur binnen.” Ook loopt hij de berichten op Twitter na. Maar hoe beland je bij een radio evenement als dit? “Ik heb ooit wat klusjes voor Giel Beelen gedaan. Daarna rolde ik zo door naar de Freaknacht, nu zit ik hier voor de vierde keer.” Kreule heeft de zogeheten ‘graveyard shift’, die duurt van 23.00 uur en 07.00 uur. “Ik draai alleen maar nachtdiensten. Dat is het gezelligst, het leukst. Dan werken ook de mensen die het best alleen kunnen werken. Als er een storing optreedt, dan lossen we die meestal zelf op.”

Hét nummer tijdens deze editie van 3FM Serious Request is Hello van Martin Solveig & Dragonette. Zodra het nummer voorbij komt gaat niet alleen het publiek uit zijn dak, ook de DJ’s gaan even los. In de regieruimte zijn dit de momenten waarop alles goed moet gaan. Beelden moeten kloppen, het camerawerk moet strak lopen. Maar toch hoor je ook dat het nummer bij de medewerkers van de regie wat losmaakt. Iedereen zingt, neuriet of danst stiekem een beetje mee.

Ties van der Heide

Lees ook

Gerlant: Trillend op het fietspad bij Laag Zuthem

Ik kom thuis en doe bij mijn drie pubers mijn beklag over het beroerde fietspad …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.