Home / archiefcentraal / ribs en blues 2010 trekt een jonger publiek

ribs en blues 2010 trekt een jonger publiek

r Raalte. Die groepen zorgen ook voor het merendeel van de enorme groei van het aantal bezoekers; van rond 25-30.000 in 2005 naar richting de 50.000 dit jaar. Wat hetzelfde bleef was de tevredenheid; zowel in 2005 als in 2010 is bijna 100 procent van de festivalgangers tevreden of heel tevreden.

In de 14 jaar dat Ribs & Blues inmiddels bestaat is de groei spectaculair te noemen. Van een relatief kleinschalig en lokaal gericht feest (eerst op de Herenhof en na enkele jaren op de Domineeskamp) is het uitgegroeid tot het grootste gratis toegankelijke blues- en bluesrockfestival van Nederland. Uit handmatige tellingen dit jaar bij de beide entreepoorten bleek dat het aantal bezoekers richting de 50.000 gaat. Voor het bestuur van Ribs & Blues is het belangrijk om te weten waar die vandaan komen en wat zij van het festival vinden.

Net als in 2005 werd aan 3 studenten Communicatie van Windesheim (Marianne van Bokkem, Wim Anne Wesselink en Liset Kiekebosch) gevraagd om een flink aantal interviews (bijna 400) af te nemen en de resultaten met die in 2005 te vergelijken.

Opnieuw was opvallend dat veel mensen (26 procent) voor de allereerste keer kwamen. Dat beeld gold ook voor de voorgaande jaren want 10 procent van de huidige bezoekers kwamen voor de 2e of 3e keer. Daarnaast zijn er veel trouwe bezoekers. Zo’n 20 procent kwam al 6 tot 10 keer en 22 procent zelfs al voor de 11e tot en met de 14e keer.

Die nieuwe toestroom heeft gevolgen voor de gemiddelde leeftijd. De leeftijdscategorie 40-50 jaar was 5 jaar geleden nog de grootste groep met 27 % van het totale aantal bezoekers. Ook de leftijdsgroepen 20-30 jaar (22%) en 30-40 jaar (23 %) waren goed vertegenwoordigd. Zo’n 14% van de feestgangers op de Domineeskamp was tussen de 50 en 60 jaar.

Dit jaar lagen die cijfers tijdens Pinksteren anders; de groep 20-30 jaar (28,1 procent) is procentueel nu de grootste geworden. Toch blijft het festival voor jong en oud, want ook de leeftijdsgroepen 30-40 jaar (19 procent), 40-50 jaar (23 procent) en 50-60 jaar (17 procent) zijn ruim vertegenwoordigd.

Ook de herkomst van die bezoekers is flink veranderd. Uit de gemeente Raalte komt nu nog 46 procent tegen 57 procent in 2005. Omdat het bezoekersaantal in die 5 jaar bijna is verdubbeld ligt de conclusie voor de hand dat absoluut gezien nog even veel Sallanders naar de Domineeskamp komen, maar dat de procentuele daling veroorzaakt wordt door de sterke groei van het aantal belangstellenden van verder weg. In West-Overijssel (22 procent), Gelderland (10 procent), Twente (9 procent) en West-Nederland (8 procent) is Ribs & Blues duidelijk ontdekt. Hetgeen ook de groeiende stroom bezoekers naar de volle Sallandse campings verklaart tijdens het pinksterweekeinde.

Wat bijna hetzelfde bleef is de grote tevredenheid; eind mei verklaarde 70 procent van de ondervraagde bezoekers tevreden te zijn en bijna 30 procent heel tevreden. Als pluspunten werden de goede sfeer (‘jong en oud samen, dat is heel mooi’), de professionele uitstraling, de nieuwe bestrating van de Domineeskamp, de nieuwe LED-walls naast het hoofdpodium, de vele gratis activiteiten voor de jeugd in Kids Corner en Adventureland en het straattheater in Theaterland genoemd. Enkele bezoekers waren kritisch over de muziek wat betreft volume (‘mag wel wat harder omdat anders pratende bezoekers die bijna overstemmen’) en het soort bands (van ‘teveel blues’ tot ‘te weinig blues’). Ook moeten er meer zitplaatsen en banken komen. Minder dan 3 procent (2,7 procent) vond het eten en drinken te duur en 3,8 procent van de ondervraagden was niet tevreden over het sanitair.

Bijna 70 procent van de bezoekers is tevreden (en 17,6 procent zelfs ‘ heel tevreden’) over het nieuwe logo van Ribs & Blues en de daaraan gekoppelde huisstijl die overal op het festivalterrein zichtbaar was. Ongeveer 10 procent was daarvan niet op de hoogte en bijna 3 procent vond het nieuwe logo niks (‘lijkt op Stimorol’).

Bij de vraag naar de reden om te komen, waren meerdere antwoorden mogelijk. Ongeveer 77 procent vulde ‘ sfeer en gezelligheid’ in en bijna 42 procent ‘de muziek’. Uit nieuwsgierigheid kwam ruim 13 procent. Bij 17 procent speelde de gratis toegang een belangrijke rol. Vergeleken met 2005 is de groep bezoekers die voor de muziek komt flink gegroeid. Het contracteren van ‘grote namen’ als Poppa Chubby, Solomon Burke en Los Lobos heeft daarbij een grote rol gespeeld.

Behalve tijdens Ribs & Blues op eerste en tweede pinksterdag zijn ook de bezoekers van de Pinkster Party op zaterdagavond ondervraagd. Deze pré-party trekt voor het grootste deel bezoekers uit Salland (ruim 75 procent) die vooral voor het gezellige feestje (77,5 procent) komen. Voor een minderheid is belangrijk welke bands op zaterdagavond optreden. Uit de percentages ‘ Tevreden’ (73,2 procent) en ‘Heel tevreden’ (23,9 procent) blijkt dat deze zaterdagavond behoorlijk gewaardeerd wordt. Vooral ook door jongeren want ruim 36,6 procent is deze avond tussen de 20 en 30 jaar.

Als informatiebron is de eigen site www.ribsenblues.nl afgelopen jaren veel populairder geworden (31,3 procent van de bezoekers raadpleegt die) maar blijft mond-tot-mond-reclame (bijna 35 procent) het belangrijkste. Ook de speciale Ribs & Blueskrant (13,7 procent), de dagbladen (9,9 procent) en affiches (8,3 procent) worden veel genoemd, samen met speciale muziek- en bluessites.

Voorzitter Ton Groot Beumer is net als in 2005 blij met de positieve resultaten van dit publieksonderzoek. “Voor een deel bevestigt het wat we al vermoedden, maar nu staat het ook zwart op wit op papier. Ik was wel verrast door het grote aantal bezoekers dat voor de eerste keer kwam. Als je dat naast de grote tevredenheid ligt, dan kun je verwachten dat we van de nieuwkomers komende jaren velen terug zullen zien. Opvallend vind ik toch ook dat nu al bijna 1 op de 10 bezoekers de reis vanuit West-Nederland naar Raalte maken. We groeien langzaam maar zeker echt door naar een landelijke uitstraling en we zetten Raalte en Salland zo goed op de kaart. Leuk is ook dat het aantal trouwe bezoekers uit eigen dorp en streek die al vanaf het begin op de Herenhof komen, zo groot blijft. Opmerkingen over te weinig zitbanken en sanitair in de Kids Corner nemen we volgend jaar zeker mee. Het is aan de ene kant erg mooi dat bijna iedereen tevreden of zelfs heel tevreden is, maar dat maakt het er voor ons niet makkelijker op om zaken te verbeteren. Maar dat gaan we volgend jaar juni bij de 15e aflevering in ieder geval zeker proberen. De eerste plannen liggen er al en die zijn behoorlijk opwindend.”

Lees ook

In één avond wegwijs in lokale politiek

RAALTE – In één avond kennismaken met lokale politiek? Het kan! BurgerBelangen organiseert een compact …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.